Massakausi

Kuka on kuullut jonkun sanovan, että nyt alkaa ”lihatalkoot”? Bulkkaus, massakausi jne. termejä on monia. Omasta mielestäni tuo lihatalkoot kuulostaa sanana aika järkyltä, mutta ideahan siis on, että lihasta kasvatetaan. Bulkkauksesta on kauheasti eri mielipiteitä. Itse olen sitä mieltä, ettei todellakaan ole fyysisesti eikä varsinkaan psyykksesti terveellistä kerätä ja tiputtaa 10+ kiloa monesti vuodessa. Löysinkinkin sattumalta netistä kolminkertaisen Figure Oympia voittajan Nicole Wilkinsin mielipiteen asiasta:

Nicolen mielestä on älytöntä kerätä kauheasti ylimääräistä massaa. Maksimissaan viiden kilon ero kisakunnosta off seasoniin on ihanteellinen. Itse olen samaa mieltä. Tämä on taas niitä juttuja, että yhdelle toimii toinen paremmin kuin toiselle ja kolmas on tottunut tekemään ihan erilailla. Kuulin juuri ystävältäni Tialta ( thebetterversionoftia.blogspot.fi ), että hänen tiimillään on aivan erilainen toimintatyyli, kuin esimerkiksi Fitfarmilla, jonka tallissa kisasin itse tänä vuonna. Tia kisaa 2014 syksyllä SM-karsinnoissa ensimmäistä kertaa ja kiristely aloitetaan nyt jo. Ideologia BadAss Fitness-tiimillä menee kuulemma niin, että tiukka kunto revitään esiin hyvissä ajoin, jotta kisakuukautena ei tule stressiä kunnosta. Omiin korviin kuulosti heti loistavalta tyyliltä, sillä itse stressasin kuntoa pitkin kesää koko ajan. Joku teistä nyt lukee tätä ja miettii sitä, mitä minullekin joskus sanottiin, ettei kannata liian aikaisin hakea kisakuntoa, sillä silloin se ei tule olemaan yhtä hyvä kisapäivänä. Mitenkäs mun kävi? Kisapäivänä hormoonitoiminta vei kireyden ja olisiko siihen muka voinut vaikuttaa kiristelytyylillä? Eipä olisi. Fitness on siitä outo laji, että vaikka kaiken tekee putkeen niin välillä sijoittus roikkuu ihan muiden tekijöiden varassa, sellaisten joihin ei voi itse edes vaikuttaa. Naishormoonit on edelleen maailman isoin mysteeri. Välillä ”se aika” kuukaudesta on todella epämukava ja välillä se on ohi parissa päivässä. Välillä tulee sellasia homooniraivareita ja itkuja ettei tiedä onko kala vai lintu ja joskus olo on ihan tyyni. Joskus ne myöhästyy 3 viikkoa ja joskus alkaa etuajassa. Joillain loppuu kokonaan ja toisilla mikään ei muutu. Mene ja tiedä :D Näitä fyysisiä- ja fiiliseroja on varmaan tuhansia. 
Nyt kun sijoittumisesta päästiin puhumaan niin sanonpa nyt senkin, että sen hetkisellä tuomaristollakin voi olla aivan erilainen näkemys voittajakropasta kuin edellisissä kisoissa. Tämähän nähtiin nyt syksyllä SM:issä, kun ”liian” kireät ja lihaksikkaat passitettiin kotiin heti alkuunsa ja finaaliin valittiin solakampia mimmejä. Tätä haukuttiin kauheasti ympäri ämpäri enkä oikein silloin itse kommentoinut asiaa ollenkaan. Ei jotenkin oman kisamatkan päättymisen vuoksi tehnyt mieli pitää mitään kisastudiota. Nyt kumminkin sanon, että minusta tuomarointityyli oli juuri oikea. Välillä katselee osaa mimmeistä, että jos asento olisi eri niin voisi siirtyä vaikka bodyyn. Biksuluokka on mun mielestä erittäin tiimalasimuotoisille naisille, jotka ovat enemmän hoikkia ja timmejä kuin puntteja. U know what I mean?
Nojoo se siitä, innolla ja mielenkiinnolla seuraan Tian kisamatkaa BadAss Fitness -tiimissä!

Kävin muuten pari päivää sitten taas Finnkirolla. Kuukausi oli vierähtänyt edellisestä käynnistä. Menen aina heti tsekkiin kun ranka alkaa tuntumaan jumiselta. Mulla kyllä paikat jumittaa joka päivä ja putkirullaaminen on mulle ihan iltarutiini. Sitten kun se omatoiminen aukominen ei auta varaan heti ajan Ollille. Oon muuten tainnut unohtaa kertoa Lassen Finnkiro -kokemuksista? Aloitetaa taustastoorilla, jolle muuten Ollikin viimeeksi naureskeli :D Aina kun mua väsyttää niin Lasse yleensä nappaa mut kantoon, olin sitten nukahtamassa autoon tai sohvalle. Joskus saattanut kantaa mut ulko-ovellekin kun pitäisi mennä salille muttei vaan jaksa :D No tää mun rakastama akunkanto (hehheh :D) hiipui pikkuhiljaa Lassen selkäkipujen takia ja pari kuukautta sitten kulminoitui kun Lassen selkäkipu meni niin pahaksi, ettei se pystynyt tyyliin liikkumaan. Lasse ajelee tosi paljon autolla työkseen niin se voi hyvin johtua siitä tai sitten sallla jokin liike on mennyt vähän väärässä kulmassa. Aina kun se nostelee mua tai jotain muuta painavaa himassa muistutan aina, että ”Selkä suorana!”. Anyway yhtenä iltana kun treenasin Eveä Lasse oli samaan aikaan salilla. Ihmettelin ääneen minne Lasse oikein meni, jolloin Eve kertoi nähneensä Lassen tiputtavan painot kesken sarjan ja huomanneensa, että ilmeisesti sattui selkään. Vedin Even treenin loppuun, minkä jälkeen löysin Lassen kahvilasta ihan surullisena. Nyt sattui oikeasti selkään. Kyselin, että pitäisikö lähteä jonnekin ensiapuun, mutta se vaan tokaisi, että kyllä tää tästä nyt ei vaan sitten treenata vähään aikaan. Pitkään olin jo sanonut Lasselle, että menisi käymään Ollilla. Nyt pakotin sen varaamaan ajan. Lasse oli kyllä aiemmin käynyt hieronnoissa, mutta ei se ollut merkittävästi auttanut selkäkipuun. 
Heti ensimmäisen kiropraktisen hoitokerran jälkeen selkä oli 90% paremmassa kunnossa! Ihan älytöntä koska Lasse kerkesi jo oikeasti vähän huolestua siitä, että oli näin nuorena mennyt rikkomaan selkänsä ja täytenä yllätyksenä se kumminkin hoidettiin hetkessä!
Lasse sai ohjeet treenata erittäin varovasti seuraavat viikot, mun kanssa katsoa tekniikoita extra tarkkaan ja sitten pikkuhiljaa nostaa painoja. Nyt kahden viikon jälkeen jätkä vetelee jo lähes normaalisti treenejä ja selkä ei vaivaa enää :) Finnkiron hyvä puoli on aina ollut myös se, että Ollilta voi kysyä ihan mistä vaan tuntemuksista lihaksissa ja rangassa. 

Oon niin onnellinen, että oon saanut näin luotettavan ja osaavan yhteistyökumppanin! Finnkirohan oli ensimmäinen yritys joka lähti sponsoroimaan mun kisamatkaa ;-)  Ihan huippua, että yhtestyö jatkuu vielä kisojen jälkeenkin! Jos tästä tunnistit, että sinullakin saattaisi olla tarvetta kiropraktikolle käy kurkkaamassa Finnkiron antamat lukijaedut täällä: fitnessaku.fitfashion.fi/yhteistyokumppaneiden-tarjoukset

Jos motivaatio treenaamisen ja ruoan suhteen on hukassa suosittelen checkaamaan juuri painosta myyntiin tulleen uusimman Muscle & Fitness Hers kolumnini, jossa jaan omat TOP 5 motivaatiovinkkini. Motivaatioon liittyen pyytäisin teitä rakkaita lukijoita jakamaan omat motivaatiovinkkinne Facebooksivuni
www.facebook.com/fitnessaku kansikuvan kommenteissa! Eli tämä kuva:
1469888_1487551378136116_2118297772_n
…kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan puolen vuoden M&F Hers lehdet! Kommenteista voi myös kätevästi käydä tsekkaamassa mikä muita inspiroi kohti tavoitteita :)

Uusimmassa M&F Hers numerossa on taas paljon treenivinkkejä, joista on kiva poimia aina jännittävimmät omaa treeniä piristämään. Minä ja J ei olla varmaan vieläkään toivottu siitä jalkakuolemasta, minkä alkukesän numeron jalkatreeni teetti :D Onnekkaimmat (tai epäonnisimmat) PT-asiakkaani tulevat kyllä tutustumaan kyseiseen liikkeeseen ;D

Ai hei! Pakko mainita vielä kun kohta on joulukuu: MÄ NIIN ODOTAN JOULUA!
Tiedättekö NRJ:n Tuijan? Ollaan niin samalla aaltopituudella jouluhulluudessa :D
Törmäsinkin hauskaan kuvaan:
1466210_1487551368136117_2116091050_nArvatkaa kumpi mä olen :D?
Kumpi olet itse?

Antoisia treenejä ja tunnelmallista alkutalvea!
/Aku

1472942_1487551398136114_1017788272_n

Kisavalmennus ja yksittäinen ruokaohjelma

Viime viikon aikana on tullut kauhea kasa valmennuskyselyitä, kiitos kyselleille! Pyrin vastaamaan aina mahdollisimman pian. Paneudun jokaiseen asiakkaaseen yksityiskohtaisesti, joten vastailen mieluiten aina kotitoimistolta. Reissussa laittelen kyllä juttuja Facebookiin ja blogiinkin, mutta valmennusasiat pyrin hoitamaan ajan kanssa rauhallisessa ympäristössä, jossa voin keskittyä kunnolla.

Nyt kun kyselyitä tulee joka päivä haluan tehdä valmennuksista ihan erillisen jutun. Vieläkään en hinnastoa viitsi julkaista kun en edelleenkään ole valmistunut, 1,5 viikkoa vielä koitan malttaa :D !

Uudet käyntikortitkin saapuivat! 
Toinen PT-hommin ja toinen PR-hommiin ;)
kuva 3 – Kopio kuva 2 – Kopio

Ruokaohjelmia kysellään paljon, mutta niitä en mieluiten tee ollenkaan yksittäisinä tuotteina. 

Yksittäisiin ohjelmiin ei kuulu mitään yhteydenpitoa, eli kun ohjelman saa ollaan sen kanssa omillaan ja siksi ne ovatkin niin edullisia kun muutkin niitä tarjoavat. Yksittäistä ohjelmaa voi noudattaa noin 1-2kk. Tämä on hyvin yksilöllistä, sillä olen kuullut myös valmennettavista, joilla sama safka on toiminut optimaalisesti jopa 12kk. Normaalisti painonpudotuksen optimoinnin kannalta on todella tärkeää reagoida heti jos jokin ei toimi, ettei tehdä turhaa duunia. Kun kyseessä on painonpudotus täytyy ohjelmaa tietysti muuttaa jos paino ei jostain syystä lähdekään putoamaan ja vaikka paino putoaisi lujaakin on järkevää tehdä ohjelmaan muutoksia, jotta sama tahti jatkuu. Keho tottuu tietynlaiseen ravinnonsaantiin ja siksi aineenvaihdunta tarvitsee välillä pieniä vaihteluita saadakseen uutta potkua. Tämän takia suosittelen aina pidempää valmennusjaksoa, johon kuuluu seuranta.

Optimaalisella ohjelmalla tarkoitan siis juuri sinun ominaisuutesi huomioonottaen järkevimmäksi suunniteltua ohjelmaa, jonka avulla pääset tavoitteisiisi mahdollisimman pian terveellisellä tavalla. Vähän niin kuin autojen ja prätkien teho/paino-suhteet. Jos moottori on V12 (todella iso) ja runko on lasikuitua (todella hepposta) niin ei siitä mitään superautoa tule vaikka moottori olisi kuinka vahva, sillä runko hajoaa alta. Oliko liian amis vertaus vai tajusitteko pointin ? Niin ja tietysti päivitetyillä ohjelmilla saadaan myös vaihtelua ruokapöytään sekä salille ja sitä kautta uutta draivia tekemiseen  ;-)

Valmennettavani voivat aina ostaa minkä tahansa valmennuspaketin (1-12kk) päälle lisää treenikertoja hintaan 40€/kerta (sis. alv). Eli esimerkiksi etävalmennuspakettiinkin (toimii kauempana asuville tai nimenomaan pelkät ohjelmat tarvitseville) voi lisätä treenejä silloin kun on käymässä Helsingissäpäin. Matkustelen itse aika paljon ympäri Suomea niin saattaa olla, että piipahdan sillon tällöin omalla paikkakunnallasi ja silloin voi tietenkin sopia yhteistreenit omalle kotisalille. Yhteistreeneistä saa aina hurjasti lisäpotkua projektiin! 

Kisavalmennustakin minulta on kysytty jo pari kertaa ja sitä en valitettavasti tarjoa. En koe olevani tarpeeksi osaava tai omaavana tarpeeksi omaa kokemusta auttaakseni muita kisatavoitteissaan. Kisaamisesta on loppupeleissä fitness eli hyvinvointi kaukana ja sitä varten kannattaa hankkia arvostettu ja kokenut valmentaja. Tikkiin osaan kyllä opastaa ja valmentaa, mutta kisa-asiat ovat ihan eri juttu. Oma tavoitteeni on, että valmennettavani ovat valmennuksen kuluessa tuhat kertaa tyytyväisempiä itseensä, onnellisia ja elinvoimaisia! Kisaamisessa tuo elinvoimaisuus katoaa usein ennen kisoja, kuin myös jälkeenkin. Jos ei välttämättä halua tähdätä fitnesspokaaleihin, niin olen sitä mieltä, että paljon paremmin pysyy tikissä kun ei kisaa. Kisaaminen sekottaa pakkaa aika lujaa. Siitä voi lukea lisää mun kisaamista koskevista aiemmista jutuista kuten ”Rantakunto ilman rantaa” ;) 
Personal Trainerina kaikilla on se oma asiakasryhmä. Minun asiakasryhmäni koostuu enimmäkseen painonpudottajista ja kiinteytystä kaipaavista. Voimanosto ja kisaaminen fitnesslajeissa ei kuuluu omiin vahvuuksiini valmentajana ja ilmaisen sen aina kun näitä valmennuksia kysellään. Jokaisen lahduttajan ja kiinteytyjän voimatasoa kyllä kehitetään valmennuksen aikana, mutta erillisenä lajina se ei ole minulle tuttu :) Eniten minua kiinnostaa reilusti ylipainoisten ihmisten valmentaminen, sillä silloin pääsen vaikuttamaan elämänlaadun paranemiseen kaikista suurimmissa määrin. Koen olevani henkilö joka osaa opastaa lempeällä tavalla aloittelijat vauhtiin ilman, että kenenkään tarvitsee tuntea itseään tietämättömäksi tai ujostella turhaan. Kanssani voi puhua ihan kaikesta ja tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!
Omakin elämänlaatuni parani huomattavasti oman valmentajani hankkimisen myötä, vaikka pudotin loppujen lopuksi nykyiseen painoon verrattuna vain 4 kiloa, eli en missään nimessä väheksy muutoksen vaikutusta ja tärkeyttä myös kiinteytysprojekteissa ;) !

Enää viikko+ PT-kokeisiin ja arvatkaa vaan kuinka paljon haluaisin keskittyä vain sähköposteihin ja ohjelmien tekoon!  Vielä pitää kerrata ahkerasti kurssimateriaaleja, jotta kaikki glukoosien muuntautumiset glyseroliksi ja rasvahapoiksi ym. olisivat täysin hallinnassa :) Sitten 1.12 jälkeen pääsen täysteholla hommiin!

kuva 4 kuva 1

Toooosi hyvää illanjatkoa kaikille :) !
/Aku