5 vinkkiä dieettaamiseen

1. LAIHDUTA FIKSUSTI

Liityin jokin aikaa sitten suureen facebookryhmään, jossa on 11 000+ jäsentä, nimeltä laihdutus / painonhallinta. Kommentoin siellä aina välillä omia mielipiteitäni eri juttuihin auttaakseni. Aika usein tulee huudeltua ihan tyhjään metsään. Viimeeksi joku kysyi, että ”Voiko kasvoista polttaa rasvaa treenaamalla kasvojen lihaksia?”. Vastasin, että ”Rasva ei valitettavasti pala siitä kohtaa mitä treenaa. Kasvot sulaa kyllä tasaisesti muun kropan mukana. Siellä missä rasvaa on eniten kertyneenä, siellä sitä on myös viimeisenä juuri tuon tasaisen sulamisen seurauksena”. Tähän ei kuitenkaan tyydytty vaan todettiin useamman ideaa puoltavan kommentin päätteeksi, että ”Ei siitä mitään haittaakaan ole!”.

Minusta on niin ikävää nähdä kun ihmiset hukkaavat aikaansa. Sen kasvojumppa-ajan voisi ihan hyvin käyttää foodpreppiin tai vaikka nopeaan HIiT treeniin, josta oikeasti on hyötyä, sille naamallekin.

ZFIQC5CZRP

Samassa ryhmässä ja eri foorumeilla hehkutetaan myös Cambridge ja Nutrilett dieettejä. Ei mitään järkeä ja kallistakin vielä. Varsinkin jos tuollaisella höttöravinnolla, patukoilla ja pussikeitoilla lähtee treenaamaan kovaa – voi sanoa heippa lihaksille. Pitää muistaa, että niiden tuotteiden takana on miljoonabisness ja se bisnes hyödyntää helppoa ratkaisua hakevia tietämättömiä ihmisiä. Muutenkin minusta on tärkeää, että dieettiravinto on samaa ravintoa kuin arki/ylläpitoravinto, jolloin sen arkiruokarutiinin luominen on 100 kertaa helpompaa. Moni kokee apteekista ostetun Nutrilett starttipakkauksen helpoksi tavaksi aloittaa dieetti. Onko se niin vaikeaa kävellä kauppaan ja ostaa jauhelihaa, perunaa, kaurapuuroa, kurkkua, salaattia, oliiviöljyä, kananmunia ja mansikoita? Ei se vessapaperi ja hammastahnakaan puussa kasva, että pakko sinne on kuitenkin mennä. Perspective, yes?

Jos ravitsemustieto ja/tai treenaaminen on uutta tai muuten vaan utopiaa, ota yhteyttä sinut yksilönä huomioivaan personal traineriin, jolla on hyviä suosituksia. Ketjusaleilla PT-palvelut ovat usein tosi kalliita ja PT.t itse aivan alipalkattuja, minkä seurauksena motivaatiota panostaa 100% ei varmasti aina löydy. Moni myy myös pelkkää treeniohjelmaa painonpudottajalle lupauksilla, kuten ”tällä laihdut”, ilman keskustelua ruokavaliosta. Ulkopuolinen PT ei tietenkään ole takuu itsessään hyvästä palvelusta. Muistakaa kysyä miksi asioita tehdään jos niitä ei suoraan kerrota, näin saatte rahoillenne kunnolla vastinetta ja pärjäätte pikemmin omillanne :)

2. VALMISTAUDU & SITOUDU

Aina ei ole hyvä aika dieetata. Normaalipainoisena tikkiä tavoitellessa dieettaaminen on suositeltavaa kun sen aikana elämä tuntuu kivemmalta, eikä stressaavammalta / raskaammalta. Dieetin voi myös hyvillä mielin keskeyttää jos se on siinä tilanteessa paras ratkaisu. Dieettaaminen tehdään tässä tapauksessa kuitenkin vaan omasta halusta, ei niinkään tarpeesta laihtua. Lue lisää postauksestani SINULLE, JOKA OLET NORMAALIPAINOINEN JA HALUAT SILTI LAIHTUA

Jos kyseessä on selvä ylipaino neuvoni on eri: aina on hyvä aika parantaa terveyttä. Kaikkea ei tarvitse antaa jos se ei sovi elämäntilanteeseen, mutta eteenpäin on hyvä päästä päivä kerrallaan. Tee päätös parantaa elämänlaatuasi ja pysy siinä. Realistiset tavoitteet ja terveet elämäntapamuutokset niitä kohti ovat kaiken A ja O. Lue lisää postauksestani SINULLE, JOKA KOET EPÄONNISTUVASI KERTA TOISENSA JÄLKEEN

3. Tunnista OIKEA nälkä.

Onko syöminen energiatarpeen täyttämistä vai ajanvietettä?

Why+i+m+fat_ad1943_50537684. NAUTI

Dieettiruoan ei tarvitse olla tylsää ja kuivaa. Itse syön aika vähän perus bodaaja-annosta, eli kanaa ja riisiä. Kun sitä joskus kerran kahdessa kuussa syön, siitä tulee niin paljon parempaa kun mukaan laittaa vaikka ihan vaan korianteria. Kasvispuolenkaan ei tarvitse olla parsakaalia. Tässä annos tältä viikolta, jossa kanaa, riisiä, tofua, korianteria, fenkolia, limeä, chiliä, iknkivääriä ja soijaa. Inspiraatio on lempiravintolastani Farangista!

FullSizeRender (16) FullSizeRender (17)

Jos ei kuitenkaan jaksa nähdä mitään vaivaa, ei ole pakko! Jos haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, sen kun tekee vaan jotain helpoksi ja nopeaksi todettua dieettiruokaa. Kyllä se voi olla ’vaan polttoainettakin’.

Jos on usean kuukauden dieetti kyseessä, olen aina ollut messissä jos valmennettava haluaa luvan syödä vapaasti jonkin vuosipäiväillallisen tai vastaavan. Tottakai! Sekin on hyvä vaan suunnitella etukäteen, varsinkin jos tiukka ruokakuri on muutenkin vaikeaa. Se yksi maltillinen illallinen vaikuta mihinkään, mutta jos sitä pikkuhiljaa alkaa antamaan itselle lupia eri tilaisuuksiin ja pikkujuttuihin, ne miinuskalorit kuroutuu umpeen yllättävän nopeasti ja tulostahti heikkenee valtavasti, vaikka oltaisiin kuitenkin vähän vielä miinuksen puolella, mutta ei niin paljon kun oltiin suunniteltu. Suunnitelmallisuus kehiin ja tavoitteet mielessä eteenpäin.

5. ALKOHOLI

Alkoholilla juhliminen on eri asia, se vaikuttaa heti negatiivisesti rasvanpolttoon. Niin kauan kun kehossasi on yhtään sen tunnistamia myrkkyjä, kuten alkoholi, rasvanpolttoprosessi lakkaa välittömästi. Kehon on keskitettävä kaikki energia myrkystä eroon pääsemiseen. Isomman daruden koittaessa rasvanpoltto voi lakata jopa VIIKOKSI.

photo-1444728399417-08d2aa39e6f4 photo-1429962714451-bb934ecdc4ec

Erittäin huomioitavaa on myös se, että ketoosidieetillä (todella vähähiilihydraattisella) alkoholin nauttiminen voi johtaa jopa kuolemaan, eli sen kanssa ei pidä leikkiä yhtään.

Itsehän nuorempana, kun aloitin salitreenit, luulin jotain dieettaavani. En edes muista mitä arkiruokia söin silloin, mutta herkut ainakin jätin kokonaan tämän ”dieetin” ajaksi. Olisikohan se kestänyt jotain puoli vuotta? Viikonloppubileiden alkoholista en kuitenkaan luopunut. Se oli jotenkin ihan absurdia, että sen jättäisi pois. Bilettäminen on silloin niin tärkeää, enkä selvästikään silloin tiennyt mistään mitään :D Olkaa fiksumpia!

Toivottavasti näistä oli teille hyötyä :)

Jos rankka jenkkityylinen treeni hyvillä tekniikkavideoilla kiinnostaa, lue lisää alkuperäisestä postauksestani BOOTY CAMP® SPECIAL EDITION!

BCSE on saanut ihan mahtavaa palautetta, mitä voit lukaista edellisestä postauksestani USEIN KYSYTTYJÄ KYSYMYKSIÄ JA FIILIKSIÄ BOOTYTREENISTÄ

TILAUKSET MEILITSE: [email protected]

Kiitos kaikille ohjelman ostaneille, jotka ensinnäkin panostatte itseenne ja siinä lomassa tuette suomalaista pienyrittäjää ♥

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebookista tai Bloglovinista saat uusimmat päivitykseni kätevästi. Bloglovinista voi myös tilata uudet postaukset omaan sähköpostiin.

BOOTY (2)

 

Aku

8 vastausta artikkeliin “5 vinkkiä dieettaamiseen”

  1. Se oli kyllä niin avartavaa että dieetillä ei oikeasti kuulu nähdä nälkää! :D tässä yksi päivä juteltiin kaverin äidistä joka on sitä mieltä että salilla voisi käydä kahdesti päivässä (kuulemma lihakset kerkeää lepäämään siinä välissä) ja 2h ennen ja JÄLKEEN salin ei saa syödä mitään!! Lisäksi hänestä mehulasillinen on laskettavissa ruuaksi.. hyvä ettei mun silmät tipahtanut päästä. Tämä mun kaveri on aikanaan itsekin laihduttanut aika sairaalloisilla menetelmillä mm. Juuri olemalla syömättä ja huhlimalla salilla useampana tuntina päivässä. Eihän se pysyvää ollut. Nyt kun on nähnyt minun tulokset niin on kyllä aika vakuuttunut ja on alkanut itsekin etsimään sitä oikeaa tietoa hyvästä dieettaamisesta. Onneksi on tällaisia akuja jotka kertoo meille valmennettaville miten ne asiat menikään :)<3

    • Niin, lihasten loppunpolttamista tuo vaan aiheuttaa. Siinähän se reiden ympärysmitta kavenee kun lihas kuihtuu pois ylitreenattuna ja aliravittuna. Nuo ihmiset kun menee esim 60min pummpitunnille ja jatkaa siitä 60min spinningiin ja sitten tekee salin puolella ehkä 30min vatsoja, eivät ymmärrä sitä, että noin pitkäkestoinen harjoittelu on kestävyysharjoittelua. Se ei kasvata lihasmassaa, samoin kuten 30-60min bodytreeni, vaan yleistä kestävyyttä. Kestävyysharjoittelustakin saa hyötyä vain jos syö PALJON. Hiilihydraatit ovat kestävyysharjoittelijalle todella tärkeitä, mutta onnea pussikeitolla tai satunnaisella porkkanalla saada siitä treenistä haluttua hyötyä :/

      Itsekin olin ennen ylitreenaja ja siitä lisää täällä: http://aurorarenvall.fitfashion.fi/miten-mokailin-aloittelijana-salilla-ja-miten-paadyin-kilpailemaan-bikinifitneksen-pariin/

      Muuten kahdesti salilla käyvä saa kyllä treenata eri asioita aamulla VS illalla ja pyhittää extrapaljon aikaa palautumiselle ja kehonhollolle, eli käytännössä saa olla työkseen kilpaurheilija.

      Aerobisen (60min aamuaero tai 30min HIIT) ja rankan salitreenin voi toki aktiiviliikkuja tehdä samana päivänä, se on eri kuin 2 x 2h koko kropan treeniä :)

      Ruokailu heti treenin jälkeen on kyllä tosi tärkeää. Silloin yleensä onkin nälkä, merkkinä siitä, että keho tarvitsee energiaa kun sitä on kulutettu. Lihakset tarvitsevat myös pikaisesti rakennusaineita kehittyäkseen :)

  2. Nyt pitää kommentoida! Oon ollut kans aina pussikeittodiettejä vastaan mut nyt on katse avartunut. Minulla on eräs tuttava joka on erittäin ylipainoinen, ja päätöksen tehtyään lahduttamisesta meni lääkärin jututettavaksi parhaasta tavasta tiputtaa painoa :) lekuri määräs x-ajan pussikeittopaaston, niin että syö päivän aikana myös yhden salaatin. Liikuntaa oman jaksamisem mukaan ja paaston aikana kontrollikäynti lääkärissä, sit paaston loputtua terveellisen ”bodari” safkan syöminen :) 3kk mennyt ja tyyppi laihtunut xxl koosta m kokoon!

    • Ei voi ymmärtää tota lääkäriä.

      Kyllä loistavia ja ennen kaikkea terveitä tuloksia saa oikeallakin ruoalla. Kuinka moni huipussa kunnossa oleva urheilija suostuisi edes viikon pussikeittodieettiin? Ei kukaan. Eikö se kerro jo jotain?

      Ai niin ja minäkin laihtuisin syömällä vaikka pelkkää kurkkua. Tai ostamalla sen kurkun sijaan pelkkää kokaiinia. Ei se silti tarkota, että se olisi hyvä idea, vaikka sillä laihtuisikin. Muistakaa, että niiden pussikeittojen takana on yritys joka takoo rahaa sillä, että ihmiset laihtuu keinolla millä hyvänsä. Ne kuluttajat uskoo siihen tuotteeseen. Jostain syystä siihen on helpompaa uskoa kuin kaupan vihanneshyllyyn ja lihatiskiin. Voisiko johtua siitä, ettei niitä ole brändätty mainoslaueilla ”LAIHDU NOPEASTI!”?

      Oikea puhdas ruoka kunniaan.

      Karkkia syömälläkin voi hallita painoa, vaikka söisi paljonkin karkkia. Karkki on hiilaria ja kun sitä syö tarpeeksi ei edes jaksa syödä proteiinia. Ei ihmiset usein syön muutenkaan tarpeeksi proteiinia. No kuitenkin, ilman proteiinia lihas sanoo heippa. +2kg läskiä ja -2kg lihasta = sama paino. Ei voi vaan katsoa pudotettujen kilojen määrää, pitää myös miettiä mitä sieltä on pudonnut.

      Kovaa treenaava ihminen voi olla tyytyväinen jos puolessa vuodessa saisi sen +2kg lisää lihasta. Puoli vuotta rankkaa treeniä.

      Jos pussikeitolla laihtuu 10 kiloa ja siitä 2kg on lihasta, onko se sen arvoista etenkin kun saman saa aikaan oikealla ruoalla, jolloin lihasta ei ole miinus 2 kiloa vaan esim. 0,5 kiloa. Ymmärtäähän kaikki jo, että enemmän lihasta = enemmän ruokaa naamaan, ilman, että se näkyy missään?

  3. Hyviä pointteja! Itsekin olen samaa mieltä että terveys, hyvinvointi ja normaalipaino lähtee oikeasta ruuasta ja liikunnasta, josta nauttii :) oikeastaan jos liikkuu ja syö hyvin(eikä ole sairauksia tai lääkkeitä, jotka vaikuttaisi aineenvaihduntaan), pysyy suhteellisen normaaliapainoisena ilman että tarvitsee edes uhrata ajatusta laihduttamiselle. Itse koin että kun harrasti aktiivisesti liikuntaa ja treenasi leireillä esim 3krt päivässä, sai kyllä syödä ihan mitä vaan :D itse en ole koskaan liikkunut ulkonäön takia vaan de on tullut tavallaan bonuksena hauskasta liikunnasta. Mietin yleisesti koko laihduttamisajatusta, että se on kamalan Surullinen tavoite ruuan tai liikunnan suhteen, eikä ainakaan motivoisi itseäni. Yritän aina sanoa ystävilleni, että tärkein tavoite on nauttia ruuasta ja liikunnasta ja pitää hauskaa, saada ystäviä jne. :) itselläni ei esim saliharrastus ota tuulta purjeisiin, joten olen harrastanut judoa, ratsastusta, joogaa ja vaellusta. Kun innostuu itse lajista, kyllä se paino tippuu kuin itseetään siinä kun vaeltaa 40km päivässä rinkan kanssa :) ja palkinto on enemmänkin se henkinen puoli mitä harrastuksesta saa, kuten kokemukset, ihmissuhteet ja itsensä voittaminen. Joku muu saa samat fiilikset juuri saliharrastuksen parissa. Itse en myöskään koskisi nutriletteihin tai muihin dieettiruokiin, jos on pakko valita söisinkö niitä vai torakoita, valitsisin torakat :D

    • Torakat onkin hyvää vaellusruokaa! :D

      Tosi hyviä pointteja ja kivaa kun kannustat omia kamuja :) Se on kyllä totta, että kaloreita palaa harrastuksessa kuin harrastuksessa, missä viihtyy ja painaa menemään! Itsekin huomaan aina ratsastuksen jälkeen huutavan nälän, ihan samalla lailla kuin kunnon salitreenin jälkeen. Heppahommat ei ole yleisen luulon mukaan mitään harjan heiluttamista ja selässä nököttämistä, tietysti riippuu ihan intensiteetistä kuten muissakin lajeissa :)

  4. Moikka!
    Mikä lähde on tuon ”rasvanpoltto voi lakata jopa viikoksi” takana? Oliko siinä taustalla joku artikkeli tms? Olisi mielenkiintoista lukea kokonaisuudessaan. :)

    • Muistaakseni kuulin sen Jutta G:n suusta! Jos en nyt ihan väärässä ole, joku bodyammattilainen se kuitenkin oli ja sattuneista syistä hyvin jäi mieleen :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta