7 fitnessmyyttiä

1. Ongelma-alueeni on vatsan seutu ja jenkkakahvat. Millä treeniliikkeellä poltan parhaiten rasvaa siitä kohtaa?

Vastaus: Ei sellaista ole olemassakaan!
Tämä myytti on kaikista isoin ja harhaanjohtavin. Tietämättömät tekevät pelkkiä vatsalihkasia, jotta laihtuisivat vatsan kohdalta. Kun teet hausikääntöä lihas aktivoituu ja aineenvaihdunta tehostuu koko kropassa. Kun teet vastalihaksia: sama  juttu. Rasvan sulamista ei voi kohdentaa, sillä se palaa pikkuhiljaa jokapuolelta.  Jos haluaa sikspäkin paras keino on pyytää ruokaohjelma ammattilaiselta. Muutenkin vatsalihasten treenaaminen joka päivä on mielestäni aika turhaa, sillä sanotaan, että pienemmät lihasryhmät palautuvat päivässä ja suurempiin voi mennä monta päivää. Tämän takia salitreeni on usein jaoteltu niin, ettei mitään lihasryhmää yleensä treenata kuin max. 3 kertaa viikossa ja kertakin riittää useimmiten  ;-)

love-handles

2. En treenaa rintalihaksiani, koska en halua pienempiä rintoja.

Kauhean moni luulee, että rinnan rasvakudos pienenee heti jos rintalihaksia alkaa treenamaan. Totuus: Rinnat pienenevät dieettaamalla. Treenaamalla rintalihaksia todellinen seuraus on, että rintasi nousevat ja kiinteytyvät, kukapa ei sitä haluaisi?
Kisadieetin aikana omat rintan pienenivät koon tai kaksi. Nyt kisojen jälkeen yleinen rasvaprosentti on noussut reippaasti, mutta rintoihin rasva ei ole palannut, eikä luultavasti ikinä palaakaan ellen sitten halua painaa lähemmäs 70 kiloa, jollon sinne pakostikin kertyisi rasvaa. Eli: jos haluaa pienentää rintojaan kannattaa dieetata monta kuukautta. Tietenkin tämäkin on yksilöllistä, ei kaikille käy niin kuin minulle. Anyway, pelkällä treenillä ne eivät takuulla pienene.  Miinuskalorit pienentävät & treeni kohottaa :)

EBC OVAL LOGO11 chest-training

3. Rasvaa syömällä lihoo ja kun laihduttaa ei saa syödä mitään rasvaista.

Todellisuus: on hyviä rasvoja ja ns. pahoja rasvoja. Hyviä rasvoja sisältävät mm. seuraavat syötävät: avokado, pähkinät ja oliiviöljy. Kun teen asiakkaalle ruokaohjelman painonpudotusta varten normaalisti 40% siitä on rasvoja. Jos keho ei saa rasvoja se ei luovu omistaan. Ihan selvä juttu. Jos lähtee dieetille pelkillä porkkanoilla keho ei saa ollenkaan rasvaa. Tällöin keho pitää tuplasti lujempaa kiinni omista rasvoistaan, sillä se on tajunnut ette niitä saa enää ravinnosta ja näin ne lihakset sitten päätyvät energiaksi.  Tyydyttyneet eli ”pahat” rasvat on järkevää pitää vähäisinä, mutta nitäkään ei saa kokonaan unohtaa. Tyydyttyneitä rasvoja saa mm. lihasta ja maidosta. Jos näitä rasvoja ei saa ollenkaan testosteronitaso voi laskea. Naisilla ja miehillä erittäin huono asia kun halutaan lisää lihasmassaa. Kokonaan tyydyttyneistä rasvoista luopuneet miehet eivät näin ollen kuulemma myöskään ole kovin aktiivisia makuuhuoneen puolella.. eli ei kannata unohtaa tyydyttyneitäkään vaikka niitä kuinka haukuttaisiin :) Kohtuudella siis!

TheGoodFats_Introduction_Md Fresh coconut ganze und halbe avocado isoliert auf weiss }PgžxQ

4. Paras tapa laihduttaa on lopettaa hiilareden syönti.

Totuus: Jos haluaa saavuttaa PYSYVÄN painonpudotuksen, olen ehdottomasti sitä mieltä, että ruokavalio kannattaa siisitä koostumaan järkevistä määristä puhtaita ainesosia monipuolisesti ja sopivissa määrin. Itsekin saavutin aiemmista surkeista ruokatottumuksistani huolimatta todella hyvän rytmin terveellisesti syömisen suhteen, kunnes vähäkalorinen ja lopulta todella vähähiilihydraattinen pitkä kisadieetti vei kehoni ja mieleni täysin pohjalle. Jännä juttu, että se rutiini katkesi? :)
Monipuolisesti syömisellä tarkoitan juuri sitä, että syödään kaikkia terveellisiä raaka-aineita, myös hillareita! Hiilareilla on niin erilainen vaikutus eri ihmisiin, esimerkiski itselleni sopii parhaiten ruokavalio, jossa hiilarit saadaan vasta illalla/treenin jälkeen. Aamupuuro on tosi namia, mutta mut se ainakin uuvuuttaa. PT-kurssilla puhuttiinkin aiheesta, että tietyn ihmistyypin ei kannata syödä hiilaripitoisia aterioita ennen tärkeitä kokouksia/kokeita, sillä he nukahtavat sinne. That’s me! Heti kun saan hiilareita massuun se aiheuttaa unipalloefektin, eli pakonomaisen halun kääriytyä palloksi sohvalle ja nukahtaa. Täysin ilman hiilareita minusta ainakin tulee 24/7 väsynyt, vihainen ja harvinaisen tylsä. Joku toinen taas on ketoosilla (hiilarittomalla) niin täynnä energiaa ettei housuissaan pysy. Kolmas tarvtsee hiilareista saatua energiaa heti aamulla, jotta jaksaa painaa päivän läpi. Kokeilemalla löytyy se oma juttu. Pääasia, että hiilareitakin löytyy! Hiilaritonta en silti suosittele kenellekään ainakaan pidemmäksi aikaa, en katso terveelliseksi. Monestihan puolustellaan karppauksia sillä, että ne ovat vain silta terveelliseen ruokavalioon. Todella usein sillan päässä ei näy sitä ”fitnessmaata”, sillä silta itsessään on ollut niin rimpula, ettei se kannattele, minkä seurauksena laihdutus on epäonnistunut. Henkilö väsyy hiilarittomuudesta ja heti karppauksen jälkeen innolla palaa syömään hiilareita. Tässä kohtaa harvemmalla pysyy lapasissa ja menetetyt kilot tulevat takaisin.

carb26 cartoon

5. Kun käyn kolmessa jumpassa peräkkäin laihdun nopeiten!

Totuus: syömällä oikein ja urheilemalla kohtuullisesti laihdut nopeiten.
Kuulostaakko 3h jumppa kohtuulliselta? EI :D !
Syömällä mitä huvittaa, käymällä joka jumpassa, salilla ja juoksemassa kehosi ei takuulla saa optimaalisia määriä proteiineja, rasvaa ja hiilareita jolloin keho alkaa syömään lihasmassaa ja ylikunto häämöttää. Sinusta tulee ikävästi sanottuna ”laiha läski”. Syömällä mahdollismman vähän kaloreita ja urheilemalla täysiä kuihdut pois ja sairastut hyvin todennäköisesti joko fyysisesti tai psyykkisesti.

86521297 images
6. En halua treenata liian lujaa, sillä en halua suuria lihaksia.

Tähän voi toivottavasti jo vastata, että ”vanha”. Lihaksien kasvattaminen on TODELLA hidasta.  Esimerkiksi tämä mimmi:

XVfsuGi

….on useiden treenivuosien lisäksi syönyt vähän muitakin aineita kun kaurapuuroa.
That’s a fact, eli nämä luulot kannattaa todellakin unohtaa. Kun rasvaprosentt on korkeammalla monet kuvittelevat olevansa niin lihaksikkaita ja apua jos yhtään treenaa lisää niin haban ympärys lähenee samaa kuin bodarimiehillä! Niin no kun siinä normaalin lihaksen päällä on 5cm rasvaa puolin ja toisin niin tietenkin se näyttää isolta. Dieettamisen jälkeen rasvan alta paljastuu ihan eri kokoluokan nainen ;-)  Erityisesti miinuskaloreiden puolella lihasmassa harvoin kasvaa edes sitä normaalia hidasta vauhtia jos kasvaa ollenkaan.

 7. Todella ylipainoisille vesijumppa on paras laihdutuskeino, sillä nivelet ja luusto eivät rasitu.

Totuus: mikään muukaan ei pahemmin rasitu (lue: lihakset). Optimaalista painonpudotusta varten ruokavalion tueksi tarvitaan korkean intensiteetin treenejä. Todella ylipainoisenkin ihmisen täytyy hikoilla kilot pois ja räpylää heiluttamalla se ei onnistu. Vesijumppa on hyvä kuntoutusmuoto (ei KUNTOILUmuoto!) juuri siksi, että vesi kannattele, minkä takia se sopii hyvin loukkaantuneille. Mitä suurempi lihasmassa, sitä parempi aineenvaihdunta ja valitettavasti vesijumpassa ei kovin muodokkaita lihaksia kasvateta. Jos vesijumppa tuntuu hauskalta harrastusmuodolta, suosittelen vesijumppailemaan vaikka monta kertaa viikossa, mutta mitään rajuja tuloksia ei kannata odotella. Extreme Makeover WeightLoss Edition (eli suomeksi Hurja painonpudotus ja yksi mun suosikkiohjelmista) TV-ohjelman ensimmäisen tuotantokauden päähenkilö Dana yritti itse laihduttaa ennen ohjelmaa vesijumpan avulla. Näin ohjelmaa juontanut kuuluisa personal trainer Chris Powell kommentoi asiaa: ”For what Dana is trying to do water aerobics is not getting him closer to his goals, it’s so low intensity. I’m going to teach Dana new levels of intensity hes never explore before” :) Tässä Dana ennen ja jälkeen:

dana 15-Dana-Extreme-MkoverTunnistitko itsesi jostain näistä?
Itse olin ihan varma junnumpana, että 1 & 3-5 pitivät paikkansa, niin sitä oppii  ;-)

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebook: täällä

Aku

8 vastausta artikkeliin “7 fitnessmyyttiä”

  1. Sä oot niin ihanan positiivinen ja iloista energiaa huokuva ihminen :) Oon varmaan missannut jos oot maininnut, koska sulta vois alkaa varailemaan pt-palveluja? :)
    Kivis viikonloppua!

  2. Moi! Mulle ainakin tuli yllärinä nämä faktat osittain, iso kiitos siis! Haluaisin kysyä vielä, että kuinka paljon viikossa esimerkiksi saisi syödä pähkinöitä (hyviä rasvoja)? Voiko niitä syödä joka päivä kerran kourallisen vai kerran viikossa kourallisen? Mikä menee yli ja mikä on liian vähän? :D

    • Hei Heidi! Kiva kun jutustani oli apua :) Aika perus mitta pähkinöistä on 20g ja 2 kertaa päivässä, tottakai riippuu paljon muusta ruokavaliosta.
      20g on noin kourallisen kolmasosa :)

  3. Kuinka paljon rasvaa pitäisi syödä päivässä? Saman verran grammoja kuin oma paino on?

  4. Moikka! Kohtaan 1) huomio- Hypoxilla on mahdollista kohdentaa rasvanpoltto ongelma-alueille. Maailmassa oleva ainoa metodi millä tämän voi luonnollisesti tehdä :))

    • En mene takuuseen. Fitfarmin tv-ohjelmassakin kaikki Hypoxiin osallistuvat urheilevat lähes joka päivä ja dieettaavat samaan aikaan. Ei miinussenttejä voi laittaa Hypoxin piikkiin ;) Käyköön ken haluaa :) Huippua jos toimii!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 2
Tykkää jutusta