Ensimmäistä kertaa kuntosalilla? Lue top 5 -vinkkini!

Sain lähes vuosi sitten kommentin blogiini, minkä löysin nyt luonnoksista, ja se oli ihan loistava aloitus tälle aiheelle!

”Kommentoin nyt vasta ensimmäistä kertaa, vaikka olenkin blogisi melko pitkäaikainen seuraaja :) Blogiisi on ihanan hyväntuulinen ja rivien välistä huokuu aitous!! :) Minulla olisikin nyt ehkä vähän typeriä kysymyksiä, mutta kysynpä silti :D Minua kiinnostaisi aloittaa kuntosalilla harjoittelu, mutta aloittaminen tuntuu jotenkin todella vaikealta. Kun kuntosaliharjoittelun aloittaa ihan nollasta (toki muuta liikuntataustaa löytyy taustalta, mutta..) tuntuu typerältä lähteä salille pyörimään ja nostelemaan mitättömän kokoisia painoja.. Olisiko sinulla jotain vinkkejä, millä tavoin tätä aloittamisen kynnystä saisi hieman madallettua? Tai vaihtoehtoisesti voisitko antaa ensikertalaisen top5 vinkit salille? :)”

1. Älä välitä muista, olet siellä itseäsi varten. Aloittelijana tuntuu aina, että ”kaikki kattoo”. Ei katso tai no ehkä joku katsoo, mutta pakkohan sitä on jonnekin päin silmänsä suunnata. Ei vaikuta sinun tekemiseesi. Uudella salilla on ihan normaalia olla kujalla. Minäkin olen kun nykyään menen salille, missä en ole aiemmin ollut. Salilla voi ihan hyvin kävellä ympäriinsä rauhassa tutustumassa, että ”Jaahas, tässä on tällainen. Ai täällä on tällainen. Mikäköhän tämä on, lukaisenpa ohjeet. Tämä on mielenkiintoisen näköinen, kysynpä henkilökunnalta, miten sitä käytetään tai vilkaisen jos joku muu sattuisi sitä joku päivä käyttämään” :) Ei todellakaan tarvitse olla kuin kala vedessä ja maagisesti heti tietää missä kaikki sijaitsee ja mitä missäkin kuuluu tehdä. Nytkin uudella salillani täällä Saksassa on pari kapistusta, joita en ole koskaan aiemmin nähnyt – ei muuta kun tutkimaan! Yhdestä pitää kyllä itsekin nyt kysäistä, sillä en vieläkään tiedä varmuudella mitä siinä pitäisi tehdä. Luulen, että se on joku tasapainojuttu. 

kettlebell-1045067_960_720

2. Moikkaa, vaikka pukkariin astuessa. Suomalaiselle tämä on pelottava kehotus, puhua nyt tuntemattomille sitten. Moni ei moikkaa takaisin, älä välitä. Joku kuitenkin moikkaa ja siitä voi tulla uusi salituttu. Salille on entistä kivempaa mennä, kun siellä on tuttuja hymyileviä naamoja. Täällä Saksassakin tuli kiva fiilis, kun vanhempi mies moikkasi heti kun käveli vastaan lämmittelypuolella. Minäkin moikkasin heipat kun lähdin ja molemmat sitten hymyillen talsittiin eteenpäin :) Jos tarvitset apua käy ihmeessä kysymässä pikaista vinkkiä kanssatreenaajalta johonkin tiettyyn liikkeeseen. Muista kysyä sarjatauolla, niin juttuhetki ei vaikuta treeniin. Useimmat ovat tosi otettuja, että juuri heiltä kysytään neuvoa. Kai sitä ajattelee olevansa erityisen ”osaavan” näköinen kun sali täynnä ihmisiä ja kysymys tulee juuri sinulle :) Useammat, kuin se yksi kysymys, kannattaa kohdistaa salin työntekijöille tai varata aika PT:lle.

3. Aloita kevyesti, mutta lisää painoja viikkojen kuluessa. Treenin kuuluu olla raskasta ja sinun kuuluu olla hikinen huohottaja. Muista kuitenkin pitää myös joka sarjan välissä tauko (n. 1min), ettet happea haukkoen suuntaa aina seuraavaan hommaan. Tulosten yhtälö on treeni + lepo, lyhyet levot treenin aikana ja pidempi lepo treenin jälkeen seuraava treeniä edeltävästi.

photo-1434494878577-86c23bcb06b9

4. Lihaksiin sattuu, älä välitä. Muualle sattuu, välitä heti. Lihaksiin tosiaan kuuluukin sattua kun treenaa ja seuraavinakin päivinä lihaskipu on suotavaa. Lihasten ei kuitenkaan pidä kipeytyä pahasti joka treenistä pidemmällä ajalla. Kun palautuminen toimii hyvin, treenin jälkeistä lihaskipua on vähemmän ja se on hyvä juttu :) Jos kipu kohdistuu treenatessa muualle kuin lihakseen, lopeta heti ja tarkista tekniikka. Jos se ei auta, älä tee liikettä enää ennen kun pääset osaavan tyypin juttusille asian tiimoilta esim. hyvän PT:n. Itse olen kerran nähnyt kun jätkältä meni polvi sijoiltaan kun teki liikettä väärin ja se näytti kamalalta, varmaan tuntuikin.

personal-1277392_960_720

5. Panosta ohjaukseen. Et tule koskaan katumaan. Kuntosalilla tulee todennäköisesti käytyä vuosikymmeniä vähintään kausiluontoisesti, joten on ensisijaisen tärkeää, että tiedetään mitä siellä tehdään. Sanon aina omille valmennettaville, että ”Salilla tulee yleensä vietettyä se tunti ja se on sinusta kiinni, miten paljon hyötyä sinulle siitä tunnista on”.Jos ei osaa treenata oikealla tavalla tavoitteisiin nähden tai suorittaa yksittäisiä liikkeitä puhtaasti, teho laskee ja loukkaantumisriski kasvaa. PT:t eivät ole edullisia, mutta ehdottomasti sen rahan arvoisia, jos salilla on tarkoitus käydä! Peruslaitteet ja painot ovat pääasiassa samat joka salilla, eli ehdottomasti ei tarvitse valita omalta salilta löytyvää PT:tä jos jossain muualla on joku sinulle sopivamman oloinen. Kannattaakin googlailla ja kysellä muiden kokemuksia :) Minunkin luonani Helsingissä on käynyt tässä parin vuoden aikana valmennettavia Espoosta, Lappeenrannasta, Kuopiosta ym. 

Valmentajien osaamisessa ja valmennustyyleissä on paljon eroa. Tässä eri saleja kiertäneenä olen nähnyt vaikka mitä. Toiset ovat todella kiinnostuneita ja sosiaalisia, vastaavat mielellään kysymyksiin ja kertovat miksi näitä juttuja nyt tehdään, mikä lihas työskentelee ja mihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota. Minusta ei-niin-hyvä valmentaja on sellainen joka ensinnäkään ei kanna/laita painoja asiakkaan puolesta. Välillä omat valmennettavat (yleensä vain ekoina kertoina :D) yrittävät olla avuliaita ja alkavat nostelemaan kiekkoja, jolloin huomautan aina, että ”Voi kiitos, mutta olet nyt maksanut tästä palvelusta ja tähän kuuluu painojen siirtely. Sinun kuuluu keskittyä treeniin ja sarjatauoilla venyttelyyn. Minä hoidan kaiken muun. Venyttelemään, mars!”. Valmentajissa en myöskään pidä seinään nojailusta, muualle tuijottelusta, purkan jauhamisesta tai löysästä asenteesta – ansaitset parempaa! Kun otat yhteyttä valmentajaan, kerro tavoitteistasi, taustoistasi ja siitä mitä odotat valmentajalta ja valmennukselta. Ilman muuta voi kysellä suoraan valmentajan sopivuutta :)

Sitten se tärkein neuvo: Pidä hauskaa! Hyvää musiikkia korviin ja uppoudut sinne omaan treenimaailmaan :)

IMG_1910

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebookista tai Bloglovinista saat uusimmat päivitykseni kätevästi. Bloglovinista voi myös tilata uudet postaukset omaan sähköpostiin. Hard core bootytreeniohjelma made by me 29€? Täällä lisää!

Edellisessä postauksessa:  Miten bloggaajat tienaa mainoslinkeillä?

Aku

2 vastausta artikkeliin “Ensimmäistä kertaa kuntosalilla? Lue top 5 -vinkkini!”

  1. Olin tammikuussa kanssasi treenaamassa, kun voitin blogiarvonnassa treenikerran sinun kanssa. On pitänyt jo pitkään kiittää sinua niin motivoivasta ja mahtavasta valmennustunnista! Salimotivaatio on taas huipussaan. Olin kyllä ihmeissäni, kun olit valmentamassa aivan täysillä, vaikka kyseessä oli vain se yksi tunti. :D Kauan sitten olin erään miehen valmennettava ja aina yhteisissä treeneissä hän vilkuili salilla olevia naisia. Se oli todella hämmentävää. ;)
    Halusin vain kiittää vielä (vähän myöhässä), että olet todella hyvä innostamaan ja niin mukana ”hetkessä” :D Hommaisin sinulta treenitunteja, jos asuisin pääkaupunkiseudulla.
    Ja noihin opiskeluasioihin, niin älä hätäile. Ehdimme vielä opiskella vaikka kuinka paljon. Minä aion vielä hakea unelma-alalleni, vaikka eka tutkinto onkin ihan juuri kasassa. :D Mut huippua lukea, että on muitakin kuin suoraan lukiosta hakevia. (Olen siis samanikäinen :). Kivaa kevättä teille <3

    • Moikka hei ihanaa saada sulta viestiä ja tällaista vielä! Kiitos ihanasta kommentista, lämmitti sydäntä ^^

      Varsinkin kun ollaan sovittu vain yhdestä tunnista, mulla on vielä isommat paineet olla mahdollisimman informatiivinen koska… ties millon me nähdään jos nähdään ja sitten sun pitää sen tiedon kanssa tallustaa eteenpäin ihan omillasi, että jos kuitenkin nyt kerkeisin antaa vähän enemmän :D

      Tosi kivaa, että meinaat myös jahdata unelmaa <3 Kivaa kevättä sinnekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta