Kuinka alas kannattaa kyykätä?

Sis. mainoslinkin

Kyykky on yksi vaikeimmista liikkeistä tehdä oikein, sillä kyykätessä pitää keskittyä useampaan asiaan. Suurin loukkaantumisriski kohdistuu selkään ja polviin. Tässä postauksessa keskitytään alaselkään ja sen pyöristymiseen liian alas kyykätessä. Ei ole olemassa mitään yleistä sääntöä siitä mikä on liian alhaalla, sillä se on kovin yksilöllistä.

miten kyykky tehdaan oikein

Tästä on puhuttu blogissani ennenkin, mutta ehkä nyt on uusia korvia kuulolla? Sitä paitsi, vaikka aihe olisikin tuttu, väsäsin tässä viime viikolla pienen minuutin mittaisen kyykkytekniikkavideon, eli liian syvät kyykyt on nyt demonstroitu paremmin kuin koskaan!

Jos on erittäin hyvä liikkuvuus, voi kyykätä hyvällä tekniikalla huomattavasti alemmas. Liikkuvuuden puute ja lihaskireys rajoittavat oikeaoppisen kyykyn syvyyttä. Oma liikkuvuuteni on kyllä ollut aiemmin paljon parempi, jäänyt nyt vähän hieronnat ja venyttelyt täällä Saksassa.. Wuuuups. No, äkkiäkös sen liikkuvuuden saa takaisin, kun aktivoituu!

Tämä on hyvä esimerkki omien rajojen tunnistamisesta ja niiden mukaan treenaamisesta. Varsinkin, kun treenistä on ollut taukoa, salille palatessa ottaa helposti ”ne vanhat painot” ja kas kun hyvä tekniikka ei riitäkään niihin enää. Suosiolla vähemmän painoa ja puhdas suoritus :)!

Missä kohtaa sinulla loppuu hyvä tekniikka ja oletko aiemmin kiinnittänyt tähän huomiota? Kokeile ihmeessä ja kerro miten meni!

Tämäkin opetuspätkä ja lisää tekniikkaopetusta yli 20 videon muodossa löytyy uudesta pakara & vatsa-painotteisesta kotitreeniohjelmastani:

Booty Camp® Beach Edition: 3-jakoinen kotitreeniohjelma, ideaalinen rasvanpolttoa & muotoja havittelevalle, hintaakin vain 20€ ♥

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebookista tai Bloglovinista saat uusimmat päivitykseni kätevästi. Bloglovinista voi myös tilata uudet postaukset omaan sähköpostiin.

nelly1_930x180_fi

 

Lue myös postaukseni: Nämä ovat parhaat treenikengät salille

Aku

12 vastausta artikkeliin “Kuinka alas kannattaa kyykätä?”

  1. Sä voisit kyykätä tolla liikkuvuudella kyllä alemmas kun ysikymppiin. Kyykkysyvyys on yksilöllistä joo liikkuvuudesta, mutta myös mielipiteistä riippuen…

    • Se alin kyykkykohta on itsellekin helpompaa arvioida salilla tai kotona peilin vieressä. Tuolla rannalla kun ei nähnyt mitään, piti vaan tuntumalla mennä ja ihan hyvä se oma tuntuma onkin. Ei kyllä kovin montaakymmentä astetta alemmas pääse oikeasti hyvällä tekniikalla. Minusta on myös parempi jättää 5 astetta ylemmäs kuin mennä 5 astetta liian alas + eiköhän kaikki saaneet videosta sen idean :)

  2. Kannattaa harjoitella liikkuvuutta avaamalla lanteita (menee kyykkyyn ja painaa kyynärpäillä polvia ulos) ja kyykkäämällä kunnolla vaan alas ja jalkojen väliin. 90 asteeseen lopettaessa polvien paine ja rasite on suurin. Täyteen syvyyteen hyvällä tekniikalla kyykätessä lihakset pystyvät tekemään enemmän työtä (suurempi lihaskasvu), venymisrefleksi pääsee hyötykäyttöön ja loukaantumisriski vähenee.

    • Näin on. Varsinkin pakaran kunnolla rasittamiseksi kyykyissä olisi tärkeää kyykätä alle 90 astetta. Myös liikerdan tärkeydestä olen puhunut tuon treeniohjelmani introvideolla, muiden treenin tuloksellisuuden kannalta tärkeiden seikkojen lisäksi :)

      Liikkuvuuden parantamiseen on myös paljon muita hyviä liikkeitä ja niitä olenkin avannut aiemmin venyttelyvideon muodossa aiemmassa postauksesessani Syvyyttä kyykkyihin! …siellä on myös tuo mainitsemasi liike :)

  3. Selittää varmaan mun melkosen alaselkäsäryn kun oikein koitin alas asti kyykätä viime treeneissä..itsellä ollut sellanen fiilis etten kyykkää tarpeeksi alas,liilkuvuus on kyllä aika huono että jatkossa en uskalla enää niin alas..ja se kehonhuolto ja venyttely kunniaan..
    Kiitos hyvästä postauksesta!

    • Moikka Viivi! Kiitos itsellesi kommentista :)

      Teen usein sen alimman kyykkykohdan kanssa tuntumaa hakevien asiakkaiden kanssa niin, että katsotaan peilistä se alin kohta, minkä jälkeen perse alkaa kääntymään sinne alle ja kasataan siihen kohtaan steppereitä! Jos stepperit ei mee ihan tasan, laitetaan väliin mattoa, kiekkoa, mitä vaan suht hyvin paikallaan pysyvää. Sitten kyykätessä vaan kosketaan sitä ”penkkiä”, ettei istahdeta lainkaan, ihan vaan sellanen *täp* ja takaisin ylös :)

      Auttaa myös niiden kanssa jotka ei uskalla tehdä viimeisiä toistoja ajatellen, ettei pääse ylös enää ja tippuu vaan alas painoineen kaikkineen – ja sen seuraksena ”säästelee” ja tekee turhan vajaita toistoja. Toiset taas kyykkää juuri taistelutahdosta liian alas, kun haluaa pitkän liikeradan, mutta ei ole tietoinen tuosta alaselän mahdollisesta pyöristymisestä. Toimii siis moneen :)!

      Usein se peili on muutenkin kyykkytelineen edessä, jolloin sitä alaselän pyöristymistä ei näe. eikä aina tunnekaan. Penkin asettelun voikin tehdä ennen sarjaa sivuttain ja itse sarjan peiliä kohti :)

      Joillain selkä kipeytyy heti ja joillan tulee viiveellä esim. seuraavana päivänä.

  4. Selän asento on ihan hyvin selitetty, mutta miksi et päästä polvia lainkaan eteenpäin? Liikeradasta tulisi luonnollisempi (kuten miksu selittii tuossa yllä). Painonnostossakin opetaan syvempi kyykkyasento sallimalla polven liikkuminen eteen- ja hieman sivulle (jalkaterän suuntaan). Onko sulla noin tiukat nilkat vai periaatteestako pidät sääriä pystysuorassa maahan nähden?

    • Medium ja kapeissa kyykyissä vien polvia enemmän eteenpäin ja leveämmällä kuin kantapäät, saa liikkeen etureidelle. Tuossa teen leveitä kyykkyjä (enemmän takareittä ja pakaraa), mitä ei ehkä näin sivusuunnasta näe :)

  5. Ilman painoa ei haittaa vaikka alaselkä pyöristyy. Se on itseasiassa anatomisesti luonnollistakin. Mutta lisäpainolla pitäisi aina kyykätä vain niin, että saa neutraaliasennon säilytettyä. Monilla kyykyn pulma on lihaskireys, mutta tuo butt wink on lähinnä syvien lihasten hallintapulmaa

    • Niin, en menisi takuuseen, että alaselän pyöristyminen on kivutonta ja turvallista kyykkytreeniä ilman painoa, varsinkin jos on omaa ylipainoa. Hyvä ottaa sekin huomioon, ettei kaikki ilman lisäpainoa treenaavat ole normaalipainoisia. Räjähtävissä kyykkyhypyissä en usko myöskään, että huonolle tekniikalle on aina sijaa tässäkään asiassa, oli oma paino mikä vaan. Asentovirheet kyllä kostautuu usein, varsinkin pidemmällä ajalla. Itse en opettelisi muulla tavalla, kuin näin. Pitää myös muistaa se, että blogiani varmasti lukee enemmän aloittelijoita ja perustreenaajia, kuin advanced tason tilanteen mukaan muuttuvat tekijät huomioonottajia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta