Massakausi

Kuka on kuullut jonkun sanovan, että nyt alkaa ”lihatalkoot”? Bulkkaus, massakausi jne. termejä on monia. Omasta mielestäni tuo lihatalkoot kuulostaa sanana aika järkyltä, mutta ideahan siis on, että lihasta kasvatetaan. Bulkkauksesta on kauheasti eri mielipiteitä. Itse olen sitä mieltä, ettei todellakaan ole fyysisesti eikä varsinkaan psyykksesti terveellistä kerätä ja tiputtaa 10+ kiloa monesti vuodessa. Löysinkinkin sattumalta netistä kolminkertaisen Figure Oympia voittajan Nicole Wilkinsin mielipiteen asiasta:

Nicolen mielestä on älytöntä kerätä kauheasti ylimääräistä massaa. Maksimissaan viiden kilon ero kisakunnosta off seasoniin on ihanteellinen. Itse olen samaa mieltä. Tämä on taas niitä juttuja, että yhdelle toimii toinen paremmin kuin toiselle ja kolmas on tottunut tekemään ihan erilailla. Kuulin juuri ystävältäni Tialta ( thebetterversionoftia.blogspot.fi ), että hänen tiimillään on aivan erilainen toimintatyyli, kuin esimerkiksi Fitfarmilla, jonka tallissa kisasin itse tänä vuonna. Tia kisaa 2014 syksyllä SM-karsinnoissa ensimmäistä kertaa ja kiristely aloitetaan nyt jo. Ideologia BadAss Fitness-tiimillä menee kuulemma niin, että tiukka kunto revitään esiin hyvissä ajoin, jotta kisakuukautena ei tule stressiä kunnosta. Omiin korviin kuulosti heti loistavalta tyyliltä, sillä itse stressasin kuntoa pitkin kesää koko ajan. Joku teistä nyt lukee tätä ja miettii sitä, mitä minullekin joskus sanottiin, ettei kannata liian aikaisin hakea kisakuntoa, sillä silloin se ei tule olemaan yhtä hyvä kisapäivänä. Mitenkäs mun kävi? Kisapäivänä hormoonitoiminta vei kireyden ja olisiko siihen muka voinut vaikuttaa kiristelytyylillä? Eipä olisi. Fitness on siitä outo laji, että vaikka kaiken tekee putkeen niin välillä sijoittus roikkuu ihan muiden tekijöiden varassa, sellaisten joihin ei voi itse edes vaikuttaa. Naishormoonit on edelleen maailman isoin mysteeri. Välillä ”se aika” kuukaudesta on todella epämukava ja välillä se on ohi parissa päivässä. Välillä tulee sellasia homooniraivareita ja itkuja ettei tiedä onko kala vai lintu ja joskus olo on ihan tyyni. Joskus ne myöhästyy 3 viikkoa ja joskus alkaa etuajassa. Joillain loppuu kokonaan ja toisilla mikään ei muutu. Mene ja tiedä :D Näitä fyysisiä- ja fiiliseroja on varmaan tuhansia. 
Nyt kun sijoittumisesta päästiin puhumaan niin sanonpa nyt senkin, että sen hetkisellä tuomaristollakin voi olla aivan erilainen näkemys voittajakropasta kuin edellisissä kisoissa. Tämähän nähtiin nyt syksyllä SM:issä, kun ”liian” kireät ja lihaksikkaat passitettiin kotiin heti alkuunsa ja finaaliin valittiin solakampia mimmejä. Tätä haukuttiin kauheasti ympäri ämpäri enkä oikein silloin itse kommentoinut asiaa ollenkaan. Ei jotenkin oman kisamatkan päättymisen vuoksi tehnyt mieli pitää mitään kisastudiota. Nyt kumminkin sanon, että minusta tuomarointityyli oli juuri oikea. Välillä katselee osaa mimmeistä, että jos asento olisi eri niin voisi siirtyä vaikka bodyyn. Biksuluokka on mun mielestä erittäin tiimalasimuotoisille naisille, jotka ovat enemmän hoikkia ja timmejä kuin puntteja. U know what I mean?
Nojoo se siitä, innolla ja mielenkiinnolla seuraan Tian kisamatkaa BadAss Fitness -tiimissä!

Kävin muuten pari päivää sitten taas Finnkirolla. Kuukausi oli vierähtänyt edellisestä käynnistä. Menen aina heti tsekkiin kun ranka alkaa tuntumaan jumiselta. Mulla kyllä paikat jumittaa joka päivä ja putkirullaaminen on mulle ihan iltarutiini. Sitten kun se omatoiminen aukominen ei auta varaan heti ajan Ollille. Oon muuten tainnut unohtaa kertoa Lassen Finnkiro -kokemuksista? Aloitetaa taustastoorilla, jolle muuten Ollikin viimeeksi naureskeli :D Aina kun mua väsyttää niin Lasse yleensä nappaa mut kantoon, olin sitten nukahtamassa autoon tai sohvalle. Joskus saattanut kantaa mut ulko-ovellekin kun pitäisi mennä salille muttei vaan jaksa :D No tää mun rakastama akunkanto (hehheh :D) hiipui pikkuhiljaa Lassen selkäkipujen takia ja pari kuukautta sitten kulminoitui kun Lassen selkäkipu meni niin pahaksi, ettei se pystynyt tyyliin liikkumaan. Lasse ajelee tosi paljon autolla työkseen niin se voi hyvin johtua siitä tai sitten sallla jokin liike on mennyt vähän väärässä kulmassa. Aina kun se nostelee mua tai jotain muuta painavaa himassa muistutan aina, että ”Selkä suorana!”. Anyway yhtenä iltana kun treenasin Eveä Lasse oli samaan aikaan salilla. Ihmettelin ääneen minne Lasse oikein meni, jolloin Eve kertoi nähneensä Lassen tiputtavan painot kesken sarjan ja huomanneensa, että ilmeisesti sattui selkään. Vedin Even treenin loppuun, minkä jälkeen löysin Lassen kahvilasta ihan surullisena. Nyt sattui oikeasti selkään. Kyselin, että pitäisikö lähteä jonnekin ensiapuun, mutta se vaan tokaisi, että kyllä tää tästä nyt ei vaan sitten treenata vähään aikaan. Pitkään olin jo sanonut Lasselle, että menisi käymään Ollilla. Nyt pakotin sen varaamaan ajan. Lasse oli kyllä aiemmin käynyt hieronnoissa, mutta ei se ollut merkittävästi auttanut selkäkipuun. 
Heti ensimmäisen kiropraktisen hoitokerran jälkeen selkä oli 90% paremmassa kunnossa! Ihan älytöntä koska Lasse kerkesi jo oikeasti vähän huolestua siitä, että oli näin nuorena mennyt rikkomaan selkänsä ja täytenä yllätyksenä se kumminkin hoidettiin hetkessä!
Lasse sai ohjeet treenata erittäin varovasti seuraavat viikot, mun kanssa katsoa tekniikoita extra tarkkaan ja sitten pikkuhiljaa nostaa painoja. Nyt kahden viikon jälkeen jätkä vetelee jo lähes normaalisti treenejä ja selkä ei vaivaa enää :) Finnkiron hyvä puoli on aina ollut myös se, että Ollilta voi kysyä ihan mistä vaan tuntemuksista lihaksissa ja rangassa. 

Oon niin onnellinen, että oon saanut näin luotettavan ja osaavan yhteistyökumppanin! Finnkirohan oli ensimmäinen yritys joka lähti sponsoroimaan mun kisamatkaa ;-)  Ihan huippua, että yhtestyö jatkuu vielä kisojen jälkeenkin! Jos tästä tunnistit, että sinullakin saattaisi olla tarvetta kiropraktikolle käy kurkkaamassa Finnkiron antamat lukijaedut täällä: fitnessaku.fitfashion.fi/yhteistyokumppaneiden-tarjoukset

Jos motivaatio treenaamisen ja ruoan suhteen on hukassa suosittelen checkaamaan juuri painosta myyntiin tulleen uusimman Muscle & Fitness Hers kolumnini, jossa jaan omat TOP 5 motivaatiovinkkini. Motivaatioon liittyen pyytäisin teitä rakkaita lukijoita jakamaan omat motivaatiovinkkinne Facebooksivuni
www.facebook.com/fitnessaku kansikuvan kommenteissa! Eli tämä kuva:
1469888_1487551378136116_2118297772_n
…kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan puolen vuoden M&F Hers lehdet! Kommenteista voi myös kätevästi käydä tsekkaamassa mikä muita inspiroi kohti tavoitteita :)

Uusimmassa M&F Hers numerossa on taas paljon treenivinkkejä, joista on kiva poimia aina jännittävimmät omaa treeniä piristämään. Minä ja J ei olla varmaan vieläkään toivottu siitä jalkakuolemasta, minkä alkukesän numeron jalkatreeni teetti :D Onnekkaimmat (tai epäonnisimmat) PT-asiakkaani tulevat kyllä tutustumaan kyseiseen liikkeeseen ;D

Ai hei! Pakko mainita vielä kun kohta on joulukuu: MÄ NIIN ODOTAN JOULUA!
Tiedättekö NRJ:n Tuijan? Ollaan niin samalla aaltopituudella jouluhulluudessa :D
Törmäsinkin hauskaan kuvaan:
1466210_1487551368136117_2116091050_nArvatkaa kumpi mä olen :D?
Kumpi olet itse?

Antoisia treenejä ja tunnelmallista alkutalvea!
/Aku

1472942_1487551398136114_1017788272_n

Aku

8 vastausta artikkeliin “Massakausi”

  1. Hei, olisi kiva kuulla miten syöt/tankkaat ennen treenejä. Esim mitä syöt ja miten paljon ennen treenejä :)
    Minulla tuntuu välillä siltä ettei ole juurikaan voimia nostaa rautaa salilla, ja sit parin päivän päästä voi olla et jaksaa erinomaisesti treenailla.

    • Mä syön mahdollisimman kevyesti ennen treeniä, esim. SKYRiä tai salaattia, muuten tulee sellanen saliähky. Tässä näkee miten erilaisia me kaikki ollaan :) Mulle ei vaan hiilarit sovi muuten ku treenin jälkeen :)

  2. Tää ei nyt varmaan liity asiaan ;D mut onko sun mielestä parempi polttaa eka turha rasva pois ja sit treenata lihaksia vai tehä molempia samaan aikaan? :) sä oot niin ihanan positiivinen ihminen, pysy sellasena :D

    • Kiitos <3 Molemmat samaan aikaan :) Kyllä lihaskuntoa voi parantaa samaan aikaan kun tiputtaa rasvoja :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta