My favorite breakfast

Tästä lähtee. Ensimmäinen postaus, jossa kirjoitan myös englanniksi tiivistelmän postauksen loppuun. Tämän päätöksen tein heti kun sain vahvistuksen, että muutamme Saksaan. Mukavaa, että sielläkin uudet tuttavuudet voivat lueskella juttujani ja who knows, ehkä muutkin löytävät hyödyn toisesta kielestä :)

Tällä viikolla tulin kipeäksi. Melkein vuoden pärjäsin terveenä, mitä olenkin kerennyt jo hehkuttamaan monelle, että ihan uskomatonta. Etenkin ennen meidän tammikuisia häitä olin joka kuukausi kipeänä, varmasti ihan stressin laukaisemaa huonoa puolustuskykyä.

Nyt olen ottanut ihan työkseni levätä viikon. Rytmi on sen takia ihan sekaisin, sillä on nukkunut tosi paljon, myös päivällä. Lasse on ollut ihana ja hoitanut Namun ulkoilutuksen, koulun ja töiden lisäksi. Niin ja onhan minut myös ruokittu vaikka millä terveellisillä. Eilen illalla sain lohikeittoa samalla kun katsoimme elämää mullistavaa Racing Extinction -dokumenttia, joka tuli tv vitoselta. Tippa linssissä katsoin. Oliko kukaan teistä ruudun äärellä?

Koska kipeänä on muutenkin surkea olo on hyvä perusruokavalio erittäin tärkeää. Kaikki tietää sen tunteen, jossa on elämästä lannistunut, syö mitäs sattuu ja lopputuloksena on vaan entistäkin ankeampi fiilis?

Ajattelin jakaa kanssanne lemppariaamupalani, siitähän se hyvä päivä alkaa :) Aika ”Fitfashion-kliseisesti” se koostuu kananmunista ja puurosta. Se on kuitenkin hyvää – varsinkin koska se on terveellistä :) Proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja, all u need!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viimesten kolmen vuoden aikana olen syönyt tuhansia kanamunia. Yhdessä vaiheessa koostin ruokavalioni niistä vähän liiankin suurelti, ei sillä, että kanamunat olisivat epäterveellisiä, vaan sillä, että monipuolisuus on vielä terveellisempää.

Nykyään aloitan päiväni 4 kananmunalla. Jos tiedossa on pidemmät ateriavälit tai epävarma ruoansaanti, syön enemmän. Jokaisesta kanamunasta hyödynnän valkuaiset ja 1-2 keltuaista. Koska perus paistinpannulla tehtyjä munakkaita on alla liikaa, ainaki mun aivojeni mielestä, pyrin tekemään kananmunista mielekkäämpiä pikkulettujen paistamiseen tarkoitetulla pannulla. Siinä on kätevästi 4 pyöreää ”paikkaa” ja jokaiseen mahtuu yksi muna. Keltuaisen rikon aina niin, että sitä on vähän jokaisen valkuaisen kohdalla, koska let’s face it, keltauaiset on vaan maukkain osa munakasta.

Paistorasvana käytän kookosöljyä tai oliiviöljyä. Kaadan ihan pikku tipan siihen pannulle ja sormilla levitän siitä pannun jokaisen kohtaan ihan ohuelti. Jos tulee liikaa kaadan pois tai otan pienen palan talouspaperia ja imaisen sillä ylimääräiset. Ihan ohut-ohut kerros riittää.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puuron päälle ehdottomasti lesitiiniä. Kruunaa sen kuin strösseli jäätelön päällä <3 Lesitiinihän on hyvää rasvaa ja verrattavissa esim. avokadoon, pähkinäöihin, oliiviöljyyn & kookosöljyyn.

Puuron valmistusprosessi on tarkka ja sen takia teen mieluiten puuroni itse. Olen koitanut opettaa sitä Lasselle, mutta aina sillä jää joku vaihe tekemättä ja puuro on epätäydellinen. Tykkään aamiaisen nauttimisesta, siksi snadi puuromania.

Vaihe 1: 30-50g täysjyväkaurapuuroa päivän intensiteetistä riippuen kulhoon, mieluiten valkoiseen Iittala-kippoon.

Vaihe 2: Kylmää raikasta vettä päälle juuri sen verran, että hiutaleet peittyvät, mutta eivät täysin lillu siellä.

Vaihe 3: Mikroon täydellä teholla ja ajastin kohtaan 1:30 minuuttia.

Vaihe 4: Heti mikron jälkeen sekaan jäisiä pensasmustikoita noin 100-150g. Tietty kesällä tuoreita marjoja, mutta pensasmustikka on ihan kunkku tähän vuodenaikaan. Marjat sekoitetetaan tarkasti puuroon ihan kipon pohjaa myöten. Niin ja sekoitus sekä syöminen mieluiten pienellä modernilla Iittala-lusikalla. Kaikillahan meillä on enemmän kuin yhtä sorttia aterimia ja tottakai niistä on lempparit. Pikkulusikka on anyway must. Sillä saa nautittua puurosta pidempään.

Vaihe 5: Takaisin mikroon ja nyt ajastimeen 1:00 minuutti. Tämä koska muuten jäiset marjat sulavat kyllä kuumaan puuroon sekoitettuna, mutta kylmettävät samalla koko puuron.

Vaihe 6: Puuro ulos mikrosta ja lesitiiniä päälle tasaisesti ripotellen.

Enjoy!

Tosi moni ei tykkää puurosta, koska löysää ja ällöä. Sama pätee varmaan kananmuniin. Ei niitä ole pakko tehdä löysiksi ja ällöiksi. En mäkään sellaista söisi jos on olemassa vaihtoehto. Tiesittekö muuten, että puurossa on yhtä paljon proteiinia kuin  1/3 kunnon pihvissä?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aamupalaa valmistaessani Namu torkkui tyytyväisenä sohvalla pörröisen viltin päällä. Ollaan molemmat aivan yhtä aamu-unisia. Työpäivinä se tarkoittaa minulle kahvia tai kiireisinä työpäivinä kofeiiinitablettia, mutta chilleinä aamuina ja varsinkin kipeänä extra iso kuppi Liptonin Intense Minttu -teetä. Toki myös kunnon lasi tai kaksi ihan tavallista vettä nestyttämään. Koitan juoda vesilasin heti herättyäni samalla kun valmistan aamupalaa. Vedenjuonti ei täällä vieläkään ole mikään innostunein elämys, mutta kun ne hyödyt tietää senkus kaataa naamariin vaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aamupalan aikana tykkään katsoa telkkaria. Tällä kertaa katsottiin Namun kanssa luontodokkaria, josta se selvästi innostui ja seurasi hyvin tarkkaavaisena. Namu tykkää muutenkin katsella ohjemia. Koirakuiskaaja on sen lemppari, ylläri. 

Kuten ehkä huomaatte, mulla on otsis. Se on ihan kiva, mutta väriä menen korjailemaan ensi viikolla. Laitan sitten parempaa tukkakuvaa. Nyt ei kauheasti hymyilytä tukka auki, mutta kyllä se siitä viel iloksi muuttuu :) Nenä vähän punottaa kaikesta niistämisestä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

// Ok here we go. This is my first post where I’ll be writing in English as well. I’m not a pro, so bare with me :) I’m moving to Germany next Spring and there fore I want my new acquaintances to be able to read my blog and see what I’m up to. Currently I’m home sick with the flu. Perfect timing to share my favorite healthy breakfast with u guys! I know it’s corny, but my favorite is eggs and oatmeal. Eggs include at least 4 whites and 1-2 yolks. The porridge is served with highbush blueberries and lecithin. Mint flavored tea is definitely my go-to tea every time I’m sick and of course, sick or not, you need to start your day with one or two glasses of water. Please let me know how this translation is working. Should it be more extensive? Should I write in English after each segment of Finnish text? I’ve read some foreign blogs and people do this very differently. I’d love to hear what works for u <3

Nauttikaa viikonlopusta!

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebookista tai Bloglovinista saat uusimmat päivitykseni kätevästi. Bloglovinista voi myös tilata uudet postaukset omaan sähköpostiin!

Aku

8 vastausta artikkeliin “My favorite breakfast”

  1. Voi ei, tääläkin sairastuttiin ja juuri kun olin mennyt sanomaan että vitsi, varmaan ainakin puoli vuotta pysyny terveenä kaikeata stressistä huolimatta ja boom, sieltähän se flunssa mokoma saapui :( meilläkin tehtiin aiemmin puurot mikrossa mut oarin puuroräjähdyssotkun jälkeen ollaan ruvettu suosimaan sitä että suoraan kiuhuvaa vettä hiutaleden päälle ja antaa hautua muutama minuutti. Helppoa ja ihan yhtä hyvää meistä :D plus vähemmän siivottavaa :D ja edelleen on jäänyt lesitiiniströsselivaihe täälläkin päälle, tosin vielä heitän pellavat mukaan niin onhan terveyspuuro ;)

    • Loistavaa :)! Mikä kullekin toimii :) Täällä räjähti puuro viimeeksi pari viikkoa sitten, mutta sitä edellisestä on reilusti yli vuos. Tiedä mitä oon sitten asettanut ajaksi silloin viimeeksi :D

      Paranemisia <3

  2. Nauroin tolle pikkulusikka jutulle koska itse syön kaiken lusikoitavan (paitsi keitot) pikkulusikalla. Kun aloimme seurustelemaan poikaystäväni kanssa, oppi hän nopeasti että mikäli iso lusikka ojennetaan vaikka rahkan syömiseksi, saa sen kiikuttaa takaisin keittiöön ja vaihtaa pieneen lusikkaan. Mutta oikeasti, kuka syö vaikka jugurttia isolla lusikalla? :D

    • Hahaa Linda, näin just! Komppaan!

      Mä luulen, että ne syö isolla lusikalla, jotka vaan syö. Ei silleen kummemmin nauti. Ne, jotka ei tiedä hyvästä ruoasta. ”Ruoka on vain polttoainetta”-ihmiset. Isosuiset ihmiset. Onko se edes sana? Isosuiset. No kuitenkin, pikkulusikka 4eva <3!!!

  3. Puurot on ihan parhaita! Itse en pysty mikrossa tehtyä puuroa syömään, vaan käytän just tota kiehuvaa vettä + haudutus taktiikkaa :D muutenkaan en koskaan mikrota ruokaa, koska pilaa ravintoaineet, varsinkin marjojen! Eli en siis omista koko kapistusta hih :D

    Oma aamupala koostuu 1 keitetystä kananmunasta ja tattaripuurosta, johon tungen kaikkia mahdollisia marjoja, siemeniä 1-2 sorttia, jodisuolaa ja kookosöljyä sekä kuitujauheesta!:) joskus vaihtelen mm. Sekaan banaania jne. Juotavana yleensä joku marjasmoothie ja vesi! Toimii kyllä itsellä tosi hyvin :)

    Ps. Oliiviöljy ei kestä kuumennusta härskiintymättä, joten en suosittelisi sitä paistamiseen!:) kookosöljy on sen sijaan hyvä!!:)

    • Mikropuurosta oli joskus taannoin hyvä keskustelu kahden aikuisen suomalaisen kemistin kesken suljetulla foorumilla ja tulos oli se, että se ei ole yhtään terveellisempää / epäterveellisempää kuin missään muualla kuumennettu ruoka. Samalla lailla ne molekyylit mitkälie kolaroi keskenään, mistä syntyy lämpöä -> ruoka kuumenee. Oli niin monimutkaisesti ja hienosti selitetty silloin kolmisen vuotta sitten, mutta vakuutti minut loppuiäksi.

      Oliviöljy-juttu sen sijaan on totta, mutta ei niin big deal :) Toki jos kookosta on tarjolla, niin sillä mennään juurikin tuosta mainitsemastasi syystä :)

  4. Olen saanut ohjeeksi että Virginon kylmäpuristettu rypsiöljy (omega-3 ja E-vitamiinin lähde) on parasta ja terveellisintä öljyä. Äitini on käyttänyt varmaan vuoden aamupuuron joukossa ja on saanut tällä kolesterolit laskuun! ja on hyvänmakuinen ja itse käytän ihan paistamisessa ja salaateissa.. Tulin myös kipeeksi pitkästä aikaa ja löysin tän blogin kun tullu vietettyä enemmän aikaa koneella.. Käyn salilla kolmisen kertaa viikossa ja kyllä masentaa kun kipeäksi tulee ja joutuu vaan makoilemaan. Varsinkin kun tuntuu että energiaa olisi vaikka mihin! Sun blogias on kiva lukea ja tää antaa mulle uutta intoa treeneihin, jahka saan itseni terveeksi=)

    • Kiva kuulla, että tykkäät lueskella mun juttuja! Paljon paranemisia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta