Paluu salille vuoden tauon jälkeen & treeniohjeman arvonta!

Täällä on kyselty millä tavalla treenaan nyt kun pääsin taas kuntosalitreeniin kunnolla kiinni. Nyt on tarkoitus käydä salilla vähintään 3 kertaa viikossa, mutta tähtään viiteen. Vähän tietysti jännittää, kun näin pitkän tauon jälkeen aloittaa omat treenit, että miten sitä motivoituu. En kuitenkaan koskaan, edes kisa-ajalla, ole ollut mikään yli-innokas treenaaja. Toiset kun sekoaa jos ei pääse salille vaikka kolmeen päivään. Sitten taas, kun olen siellä salilla, motivaatiota on viettää siellä vaikka viikko ja Lasse tuleekin aina huomauttamaan, että ”Excuse me, tunti on mennyt. Onks sulla paljon vielä?”

IMG_1291

Koska olen treenannut usein nyt heti alkuun, olen pistänyt paljon ajatusta rytmitykseen ja treenin sisältöön. Mitään tiettyä ohjelmaa minulle ei nyt ole käytössä ja siihen on syy. Valmentaessa sitä näyttää vaikka mitä omia suosikkiliikkeeitä ja komboja muille joka päivä. Tässä on nyt siis ihan puhtaasti kyse siitä, etten ole ”päässyt” tekemään mitään kivaa salilla niin pitkään aikaan, että haluan nyt vaan kokeilla (järkevästi) kaikkea!

”Kunto on nyt paska, joten siinä on pääpaino ensimmäisillä viikoilla, vaikka tekisi mieli vaan vääntää pakaraa päivästä toiseen”

Ennen treeniä suunnittelen päässäni edellisen treenin mukaan tässä treenissä treenattavat lihakset ja mietit niille kivoja liikkeitä. Joka treeni on siis erilainen. Tämä ei todellakaan olisi onnistunut vielä parisen vuotta sitten, sillä treenin suunnittelukyky ei ollut läheskään tällä tasolla ja pään sisällä sijaitseva liikkuva liikepankki oli aika köyhä. Se onkin tuttua monelle ilman ohjelmaa treenaavalle, että salilla vaan haahuillaan kun ei ole mitään selvää suunnitelmaa; tehdään vähän jotain tai tehdään ihan kaikkea mikä eteen tupsahtaa. Itse kuuluin ennen tuohon jälkimmäiseen: 3 sarjaa joka laitteessa. Ei mitään järkeä.

IMG_1292

Kunto on nyt paska, joten siinä on pääpaino ensimmäisillä viikoilla, vaikka tekisi mieli vaan vääntää pakaraa päivästä toiseen :D Kyllä siinäkin kunto kasvaisi, mutta pakara ei taas pääse kasvamaan jos sitä ylitreenaa. Lepo ja treenirytmistys on avainasemassa. Tyypillisesti, kun palaa pitkältä tauolta salille, ensimmäinen sarja menee edes jonkun näköisillä painoilla, mutta toiseen sitä kuolee jo puoliväliin jos ei kevennä. Turnauskestävyys paranee tässä ekojen viikkojen jälkeen.

”Itsekin vaivun omassa kevyemmässä treenissä tyhmyyteen ja mietin pukkariin kävellessäni, että oliko tämä nyt tarpeeksi rankkaa? ”

Sykkeennostotreeniä olen tehnyt joka treenin lomassa, joko kesken treenin lyhyemmissä erissä tai treenin loppuun. Voisinkin jonkun tyypillisen ”kunnonnostajan” HIIT:in jakaa vaikka videon muodossa. Tietysti kaikki HIIT:it nostavat kuntoa, mutta etenkin näin rapakunnossa pitää vähän miettiä mitä tekee, ettei voi tehdä 10 minuuttia burpeeta. Vähän hassultahan se tuntuu, kun ennen on loikkinut suunnilleen lattialta seinään minuutista toiseen ilman sen kummempaa kuolemaa. Pitää vaan muistaa, että joka kerta sitä on paremmassa kunnossa kuin edellisessä treenissä :)

IMG_1286

Palautumisen ja tasapainon maksimoimiseksi joka toinen päivä yläkroppaa ja joka toinen päivä alaosastoa. Jos olen treenannut jalat maanantaina ja tiistaina yläkropan, mutta keskiviikkona tuntuu, ettei vielä ole valmis uuteen jalkasessioon – pidän siinä lepopäivän. Minulla on taipumusta antaa treenissä liikaa; olla salilla liian pitkään (1h tuntuu 15 minuutilta) ja etenkin kun pitäisi ottaa iisisti, treenata liian kovaa. Varsinkin nyt alussa on hyvä kuunnella omaa kehoa ekstratarkkaan, ettei vaan tee liikaa, sillä se vaan pilaa kehityksen.

FullSizeRender 3Kävely on mun mielestä tosi hyvää palauttavaa toimintaa jaloille ja sitähän tulee Namun kanssa harrastettua päivittäin. Mitään viikkoa ei kuitenkaan tarvitse odottaa, että palautuu totaalisesti. Se on yksi yleisin kysymys mitä valmentajana saa, että kun lihakset on edelleen kipeänä, voiko treenata? Voi. Liikkumattomuus on kaikista pahin jumiuttaja. Treenistä on kyllä suurta hyötyä, vaikkei joka kerta tekisi uusia ennätyksiä. Panostaa tuntumaan (ei riehuta) ja liikkuvuuteen (piiitkä liikerata), niin hyvä tulee :)! Hyvällä tekniikalla keskittyen vähän pidempää sarjaa ja kevyemmällä painolla kuin normaalisti. Itsekin vaivun omassa kevyemmässä treenissä tyhmyyteen ja mietin pukkariin kävellessäni, että oliko tämä nyt tarpeeksi rankkaa? Jos on hikinen, voi olla tyytyväinen :) Pukkariin ei tarvitse kontata, eikä treenin jälkeen istua autossa kaupan parkkipaikalla miettimässä, miten jaksaa kävellä kauppaan ja sen jälkeen vielä ajaa kotiiin.

IMG_1298

Treenistä puheenolleen, linkkaa kommenttiosioon treeni/ruoka-aiheinen postaukseni, josta tykkäsit ertityisen paljon ja kerro miksi se oli hyvä, niin arvon randomisti yhdelle kommentoojalle ilmaisen Booty Camp Special Editon treeniohjemani! Kommentointiaikaa on ensi viikon maanantaihin 4.4 asti. Saan samalla kivasti vinkkiä tähän uuteen postaustahtiin siitä, millaista sisältöä haluatte.

Samalla ohjelmalla aion itsekin jatkaa treenejä viikon päästä kun saan nämä patoutuneet innostukset kaiken maailman liikkeitä kohtaan purettua :D

/Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebookista tai Bloglovinista saat uusimmat päivitykseni kätevästi. Bloglovinista voi myös tilata uudet postaukset omaan sähköpostiin!

EDIT: Arvonnan voitti EllaNoora! Sinulle on laitettu sähköpostia :) Kiitos kaikille osallistumisesta, tosi kivaa kuulla mielipiteitänne!

Aku

37 vastausta artikkeliin “Paluu salille vuoden tauon jälkeen & treeniohjeman arvonta!”

  1. Tykkäsin vastottain olleesta ”Erilainen alkulämmittely juoksumatolla” -jutusta. Niinkin yksinkertainen, mutta joka treeniin kuuluva asia kuin lämmitely, ja silti itsekin veivaan AINA crosstrainerilla. Seuraavana jalkapäivänä aion kokeilla tota! Video + kuvat olivat niin mainioita, joten ei voi väärään mennä :)

    • Kiva kuulla, että ohjeet tuntuivat kattavilta :)! Koitankin aina panostaa niihin kunnolla, niin monesti itse youtubea sellanneena, ihmetellen mitä omassa toisen tekemässä treeniohjelmassa nyt tarkoitetaankaan :D

    • On ehdottomasti treeniaiheinen! Tuota oli kyllä hauskaa kirjoittaa ja muistella mitä onkaan tullut tehtyä :D

  2. http://aurorarenvall.fitfashion.fi/sinulle-joka-olet-normaalipainoinen-ja-haluat-silti-laihtua/ Tämä juttu puhutteli. Olin aikaisemmin todella hoikka, pahimmillaan painoindeksin mukaan jo huomattavan alipainoinen ja tein myös mallintöitä. Nykyään, jo kolmeakymppiä vuosissa kolkuttelevana olen edelleen normaalipainon alarajoilla, mutta treenaan lihasmassaa tavoitellen. Silti päivittäin tulee tunne, että pitäisi olla pienempi, kuten silloin joskus olin. Vaikeita juttuja, ja toivon että ajan kanssa pääsisin irti liiallisen laihuuden kaipuusta. Muita katsoessa ajatukset kun ovat aivan erilaisia ja sopivan lihaksikas fysiikka näyttää erittäin hyvältä!

  3. http://aurorarenvall.fitfashion.fi/oudoin-pohjeliike-ever/
    Ensimmäisenä tuli tämä postaus, sillä tykkään itse seurata youtubesta todella paljon eri jenkki treenaajia joilta tulee aina välillä imettyä jotain uusia liikkeitä. Tuo pohjeliike oli kuitenkin jäänyt näkemättä :D
    Muutenkin treeniin liittyvät videot on aina tosi mielenkiintoisia, oli kyseessä sitten yhden liikkeen näyttäminen tai kokonaisen treenin verran materiaalia. :)

  4. Tykkäsin todella paljon juuri postaamastasi jutusta jalkapäivän lämmittelysä! Heti meni kokeiluun ja kyllä treeni meni sen jälkeen perille.

  5. http://aurorarenvall.fitfashion.fi/sinulle-joka-olet-normaalipainoinen-ja-haluat-silti-laihtua/ ehdottomasti tää!
    Niinkuin jo silloin kommentoin postaukseen, se pölähti niiiiin hyvään aikaan.
    Edelleen mä taistelen niitä mörköjä vastaan (jos vähän rasvaa pois, jos vähän ja vielä vähän…). Toisinaan palaan tuohon postaukseen. Toisinaan vaan pakotan ajatuksia järkevämpään suuntaan.

    Sun blogi on ihanan tervehenkinen.

    ”Hyvällä tekniikalla keskittyen vähän pidempää sarjaa ja kevyemmällä painolla kuin normaalisti. Itsekin vaivun omassa kevyemmässä treenissä tyhmyyteen ja mietin pukkariin kävellessäni, että oliko tämä nyt tarpeeksi rankkaa? Jos on hikinen, voi olla tyytyväinen :) Pukkariin ei tarvitse kontata, eikä treenin jälkeen istua autossa kaupan parkkipaikalla miettimässä, miten jaksaa kävellä kauppaan ja sen jälkeen vielä ajaa kotiiin.” <— Just näin!!

  6. Sinulle, joka koet epäonnistuvasi kerta toisensa jälkeen 21.1.2016 postaus jäänyt mieleen. sillon oli itsellä tosi epäonnistunut olo ja sain tekstistä voimaa, kannustusta ja paremman mielen. en jäänyt itsesääliin joten kiitos siitä.

  7. 4 vinkkiä fiksuun herkutteluun oli ajoitukseltaan juuri hyvä! Lisäksi vanhemmista teksteistä juttu siitä mitä itse syöt ja valmennettavasi syövät oli hyvä.

  8. Erilainen alkukämmittely juoksumatolla -juttu oli ajatuksia herättävä. Olen vuositolkulla salilla käynyt, enkä ole koskaan alkulämmittelylle suonut ajatuksia. Saliohjelmaa tulee tarkasti viilattua viimeiseen asti, joten on melkein huvittavaa etten ole alkulämmittelyyn kiinnittänyt huomiota. Kiitos ohjeista ja videosta. Tästä eteenpäin aion monipuolistaa myös alkulämmittelyä 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta