Q&A! Kysy mitä vaan personal trainerilta! Miten laihdun nopeiten, mikä on paras pakaraliike?

…eli kysymys-vastaus postausta luvassa!

Nyt voit kysyä minulta mitä vaan liikumiseen, valmentautumiseen, treeniin, pakaraan, banaaniin, kyllä vaikka banaaniin – mihin vaan liittyen!

Mikä valmennus minulle sopii parhaiten kun…?
Onko maitorahka paras ruoka-aine laihduttajille?
Miten pakarapotku tehdää oikein?
Miksi hauikseni eivät kehity?
Miten alleista pääsee eroon?

…anything!

unnamed (10)unnamed (9)unnamed (1)

Kommentoi tänne, instaan tai facebookiin <3

Ihanaa iltaa toivottaen,
Aku

Instagram: @aurorarenvall
Facebook: täällä

Aku

44 vastausta artikkeliin “Q&A! Kysy mitä vaan personal trainerilta! Miten laihdun nopeiten, mikä on paras pakaraliike?”

  1. Hei Aku! :) Tässäpä muutama mikä nyt tuli mieleen!

    1. Viimeaikoina ollaan puhuttu trendikkäästä 5:2 dieetistä. Onko siinä mielestäni jotain perää? Mitä hyviä/huonoja puolia mielestäsi?

    2. Mikä on syväkyykky ja mitä lihaksia se harjoittaa verrattuna normikyykyyn?

    3. Miten itse sait itsesi hyvään kuntoon? Eli kun aloitit silloin joskus (siitä 18v. kuvan kunnosta) niin mitä teit ja miksi? Aloitiko heti fikinifitneksen vai ennen sitä jotain muuta?

    4. Mitä olet mieltä uudesta proteiinijäätelöstä (wheyhey)?

    5. Millaisista aterioista päiväsi ruuat koostuvat ja mitä ne sisältävät?

    5. Miksi/miten päädyi ranskanbuldogiin? :D

    No siinä nyt muutamia, jätetään vähän tilaa muidenkin kysymyksille ;)

    • Hei hyviä ja ihania kysymyksiä Julia :D! Kiitos paljon niistä <3

  2. Millaisia tekemäsi ruokavaliot ovat? Olen kokeillut Fitfarmin tekemää ruokaohjelmaa ja ei sitä kauaa jaksanut noudattaa. Kaipaisin monipuolisuutta.

  3. Miuta kiinnostaisi kyllä nuo selälle tehtävät liikkeet salilla? Mitkä olisi sellaisia tehokkaita? Itsellä alaselkä kipuilee aina välillä, ja esim. selän ojennus laitteessa vihloo usein ikävästi vaikka selkä ei muuten sillä hetkellä kipeä olisikaan :/ Vai keskitynkö enemmän vatsalihaksiin ja toivon että selkä ehkä vahvistuisi siinä samalla?

  4. Miten saan kyykkyyn lisää syvyyttä? Kyykkään normisti n. 40kg, mutta syvyys ei ole kummoinen, korkeintaan 90 asteen kulmassa. Tuntuu, että pääsen syvälle vain pelkällä tangolla ilman mitään painoja ja silloinkaan liike ei ole yhtenäisen tuntuinen. Onko syväkyykky huomattavasti tehokkaampi kuin ”normikyykky”?

    • Oikein hyvä kysymys Karo, kiitän ja vastaan postauksessa :)!

  5. Hei!

    Käytätkö sykemittaria salitreenissä vai koetko, että se on siinä turhaa?
    Tehokas tapa treenata leuanvetoja?

    Kiitos asiantuntevasta ja hyvästä blogistasi :)

    • Kiitos Helmi hyvistä kysymyksistä! Sykeasiat ovat muutenkin kovin kaupallisia, joten kivaa antaa asiasta tietoa!

    • Kaikki aina sanoo, ettei naisten painoa muka saa kysyä. Kyllä mun saa :D! Vastaan mielläni :)!

  6. Jag springer mycket, och ofta. Lämnar gymmet helt under våren/sommaren då det blir varmare ute. Är det tillräckligt, och hur långt/många gånger i veckan ska man springa för att få goda resultat? Mitt problemområde är magen. Hur får jag platt mage effektivast? Och vilka övningar gymmar korsetten? Jag äter bra och fått ihop en hälsosammare livsstil med hjälp av kostschema. Jag är 177cm och väger 74kg. Jag har en väldigt svank rygg och det kan göra att jag känner att magen blir ett mer problem än vad det är kanske.. Vad är bra att äta som mellanmål under dagen t.ex. på jobbet? Har du tips på goda och lätt att laga mellanmål? Du kan svara på finska :)

    • Tack för din kommentar och alla frågorna! Svarar gärna :)!

  7. Mulla kipeytyy aina vasen polvi jalkapäivänä varsinkin kyykkyjä/prässiä tehtäessä. Onko jotain vastaavia hyviä liikkeitä reisille jotka eivät rasita niin paljon polvia?

  8. Kuinka monta kertaa viikossa ja kauanko kerrallaan täytyy treenata, jos haluaa timmin kropan (ja tietty samalla pitää syödä terveellisesti)? En tarkoita mitään fitnessmallia, astetta atleettisempas vain. Jos siis lähtötilanne on normaali, hoikka ja suht liikunnallinen nuori nainen.

    • Ihan loistava kysymys Laura! Moni muukin ihmettelee samaa. Voi olla, että yllätyt vastauksesta ;) ..ehkä :D Olisi kiinnostavaa kuulla mitä luulet? Monestiko pitää treenata ja kuinka pitkään? Jännä kuulla :)

  9. Mitä liikkeitä suosittelisit selkälihasten vahvistamiseksi? Usein tuntuu vaikealta saada selälle tarkoitettu liike tuntumaan oikeassa paikassa (tuntuu enemmän käsissä/hartioissa), joten kaipailisin vinkkejä tehokkaampaan selkätreeniin.

    Vinkkejä proteiinipitoisiin välipaloihin?

    Voiko esim hedelmiä syödä (reilusti) huoletta, vai pitäisikö niiden syöntiä rajoittaa niiden sisältämän sokerin takia, jos tavoitteena on timmi kroppa?

    Kun tavoittelee erottuvia vatsalihaksia (nainen), paljonko rasvaa ”saa” syödä n. päivässä? Tai siis minkä verran hyviä rasvoja tulisi nauttia?

    Mielipiteesi proteiinijauheista? Osaisitko suositella jotakin merkkiä?

    Innostuin vähän, en tiedä onko nuo nyt vähän tyhmästi muotoiltu mutta siinä nyt jotain. :D Mahtava blogi ja kiitos jo etukäteen!

    • Kiitos ihanasta palautteesta ja hyvistä kysymyksistä <3 Ei ollut mikään tyhmästi muotoiltu :)!

  10. Kommentoin nyt vasta ensimmäistä kertaa, vaikka olenkin blogisi melko pitkäaikainen seuraaja :) Blogiisi on ihanan hyväntuulinen ja rivien välistä huokuu aitous!! :) Minulla olisikin nyt ehkä vähän typeriä kysymyksiä, mutta kysynpä silti :D Minua kiinnostaisi aloittaa kuntosalilla harjoittelu, mutta aloittaminen tuntuu jotenkin todella vaikealta. Kun kuntosaliharjoittelun aloittaa ihan nollasta (toki muuta liikuntataustaa löytyy taustalta, mutta..) tuntuu typärältä lähteä salille pyörimään ja nostelemaan mitättömän kokoisia painoja.. Olisiko sinulla jotain vinkkejä, millä tavoin tätä aloittamisen kynnystä saisi hieman madallettua? Tai vaihtoehtoisesti voisitko antaa ensikertalaisen top5 vinkit salille? :)

    • Ihana, kiitos Ellu, tosi kiva kuulla :)<3

      Tosi hyviä kysymyksiä! Ton top vitosen teen ehdottomasti omana postauksena! Ihan huippuidea ja varmasti hyödyllinen monille :)

  11. Mistä johtuu että prässissä (joskus myös kyykätessä) alkaa särkemään jalkapohjiin? Tämä vain jos teen itselleni kovilla painoilla, prässiä esim 200kg. Tuntuu että reidet vielä jaksaisi, mutta kipu yltyy välilä jalkapohjissa niin kovasti, että on pakko lopettaa tai huilia ainakin.

    Entä mitö mieltä skyrreistä, kovin moni tuntuu olevan niitä vastaan suurien lisäainemäärien takia. Ne on vaan niin hyviä..:D

  12. Hedelmistä! Tuntuu että varsinkin fitnessmaailmassa näitä pidetään jotenkin erityisen pahoina, pyritään välttämään. Sen sijaan suositellaan marjoja. Mikä on hedelmien ja marjojen suurin ero ja miksi hedelmiä tulisi välttää? Tiedän että hedelmät sisältävät paljon sokeria, mutta samoin sisältää esim. mustikkakin. Onko paha jos marjojen sijaan söisinkin esim. omenaa (ja jos on niin miksi)?

    • Tosi hyvä kysymys, mistä näitä oikein tulee :D? Aivan loistavaa saada esille nämä! Muistan hyvin sen ajan kun itsekin pohdin samaa kuin sinä nyt ;) Erittäin hienoa kertoa koko kansalle totuus hedelmistä :)!

  13. Vieläkö saa kysyä? Kysyn silti. :D

    Kun treenaa salilla ja kehittyy ja treenipainot nousee, niin milloin kehitys pysähtyy? Oletettavasti jossain vaiheessa, koska muutenhan salilla 10v käyneet tekisi jollain 300kg painoilla. :D

    PS. Tein vähän Booty camp -tyylisen jalka/persetreenin lauantaina aamupäivästä ja vieläkin kävely on tuskaa. Nyt on ”vasta” keskiviikko! Kiitos superpaljon hyvistä opeista. <3 Pääsen vihdoin hyödyntämään niitä nyt kun talven sairastelut (lähes 2kk kestänyt puolikuntoinen olo painui lopulta keuhkoihin ja todettiin mykoplasmaksi) ja työnhaku- ja uuden työn aloitusstressit on ohi ja pääsen keskittymään treenaamiseen. Ruokavalion kaivoin esiin maanantaina ja viime viikolla vaihdoin puolet halvempaan saliin, notta kohta mulla pitäisi olla varaa ottaa sulta yksittäisiä treenikertoja. ;)

    • Haha Miira, saa kysyä :D! Saa nähdä montako vastauspostasta saan tehdä, mutta siis tosi hyvä vaan kun asiat kiinnostavat teitä ja on uskallusta kysyä kaikesta :)!

      Kiva kuulla, miten iloisesti kevät on lähtenyt käyntiin! Kyllä se aurinko jossain vaiheessa paistaa risukasaankin ;) Ihanaa kun Campistä on jäänyt hyvä perstuntuma, hahhah :D Päivän puujalka.. :D

      Olisi tosi kiva nähdä sua pitkästä aikaa! Pari uutta muuviakin kertynyt tässä välillä :) Saitko jo uuden työpaikan? Ihanaa kuulla, että voit nyt hyvin <3

  14. Hei!
    Olen nuori nainen joka on hiljattain aloittanut lenkkeilyn ja lihaskuntoharjoittelun. Olen hoikkarakenteinen ja minulla on luonnostaan vain vähän lihasmassaa. Haluaisin voimaa erityisesti käsivarsiin ja hartioihin, mutta olen huomannut että oikea olkapäälihas on minulla huomattavasti suurempi ja voimakkaampi kuin vasen. Miten tätä voisi kompensoida vai korjaantuuko tilanne pikkuhiljaa kun molempia puolia treenata samalla tavalla?
    Kiitos paljon vastauksestasi jo etukäteen!

    • Hyvä kysymys ;) Vastaus on joo ja ei – tarkennan vielä vastauspostauksessa :)

  15. Miten pakarapotku tehää oikein? Mulla kipeytyy siinä aina alaselkä :/ Mitä mieltä olet palkkareista/proteiinipatukoista yms? Onko ne treenaajille välttämättömiä/tärkeitä?
    Ja sitten jalkaprässiin: Miten ne kahvat siinä sivulla toimii? Ja sitten kun on sarjat vedetty siinä loppuun niin mistä tietää, että mihin kohtaan se painopakka (siis mihin laitetaan jalat) sitte pysähtyy? Onko mahollista että se painopakka tippuu alas, jos sitä ei jotenkin oikein siihen lukitse? Anteeks ku on vähä monimutkainen kysymys :D

  16. Hej! Vilka är effektivaste träningsrörelserna för låren o magen som man kan göra hemma? :) och hur länge o ofta bör man träna dessa rörelser?
    Du kan svara på finska så har andra läsare oxå nytta av svaret.

    • Hej! Jag gillar mest att träna på gymmet. Själv tränar jag bara 1-2 gånger om året hemma. Det finns flera helt okej program för hemträning bland annat Ida Jeminas träningspass för benen: http://idajemina.fitfashion.fi/tehokas-pepputreeni-kotona/

      Träna typ 3-5 gånger om veckan 45-60min per gång så ser man nog resultat med tiden så länge man äter rätt :)

  17. Millainen olisi sun ”täydellinen” asiakas tavoitteiden kannalta? Eli haluaisitko valmentaa eniten esim laihduttajaa, kiinteyttäjää, voimatasojen nostoa tavoittelevaa vai maratonille treenaavaa henkilöä?

    Mitkä ovat mielestäsi 3-5 tärkeintä ominaisuutta PTssa?

  18. Mikä on paras pakaraliike?:D Tavoitteena kasvattaa peppua ja onko se mahdollista pannukakkugeeneillä?

  19. Terve,

    kysymys koskee juurikin banaania. Olen keskivartalolihava keski-ikäinen uusiopoikamies. Koetan katsoa mitä suuhuni laitan, mutta monesti sinne menee kyllä usein miehisiksi miellettyjä eineksiä. Mutta nuo banaanit! Miten ne sopivat iltapalaksi tällaiselle iki-löllykälle, joka haluaisi joskus timmiksi. Nimenomaan iltaisin tykkään noita keltaisia herkkuja pistellä. Harrastan satunnaisesti kamppailulajeja. Treenikaverini mukaan banaani ei olisi hyväksi?

    • Höpöhöpö :) Kun kiinteyttää banaania voi hyvin syödä siinä missä perunaa ja puuroakin, etenkin kun hiilarit kannattaa sijoittaa illalle, olet tehnyt ihan hyvän valinnan. Hiilareita kukin voi syödä kulutukseensa nähdä tietyn verran, joten jos illala syö banaanin niin ei sitten välttämättä kauheasti muuta hiilaria sillä aterialla tarvitse. Suoraan en osaa sanoa mitä sinun pitäisi syödä joka aterialla näillä tiedoilla, henkilökohtainen ruokaohjelma is the way to go kun haluaa tuloksia :)!

  20. Vuosia vanha chatti, mutta katsotaan onko ketään hereillä:)

    Olen 21v 195cm pitkä ja paino suunnilleen 75kg, tarkoitus olisi saada lihasmassaa. Miten se oikein tehdään?

    Olen käynyt noin 3kk salilla sellaiset joka toinen päivä. 2 jaksoisella treenillä (yläkroppa, alakroppa). Tuntuu kuin haikkaisi päätä seinään kun joka treenikerran jälkeen saan itteni puhki ja pään kipeäksi, mutta tuloksia ei synny.. treenaan nykyään vain perusliikkeitä, eli huikset ja ojentajat yms pois sellaisella 3 sarjaa 6-8 toistoa systeemillä niin että jokainen sarja on ihan ”limiitti” eli juuri ja juuri saan sen viimisen toiston.

    Todella väsyttävää eikä sitä jaksakkaan kuin vain 3-4 liikettä per päiväXD

    Teenkö oikein vai väärin? minkälainen treeniohjelma olisi paras?
    Kiitos jo etukäteen:-D

    • Noin usein treenatessa olisi hyvä hajauttaa treeniä vielä enemmän. Viikossa voisi olla 3-6 eri treeniä ja lepopäivät taktisesti sijoitettuna sinne väliin. Ohjelma vaihtoon 2-4kk välein. Jaksamiseen vaikuttaa myös vaihtelun lisäksi riittävä ravinto ja kunnon lepo. Tuolla iällä, pituudella, treeni-innolla ja tavoitteella saa popsia menemään ihan reippaasti ;) Kunnon proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilareita, monta annosta päivässä. Tsemiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta