Rantakunto ilman rantaa

Hola!

Kaikki mun FB-sivua seuraneet on varmasti jo huomanneet, että PT-koulutuksen harjotteluvalmennuksen voitti Eve H! Kiitos kaikille muillekin hakemuksista!
Even kanssa ollaan jo aloiteltu vähäsen. Eve sai täyttää mun väsäämän piiiitkän taustatietolomakkeen, minkä pohjalta suunnittelin yhessä meidän valkkujen kanssa Evelle sopivat ruoka- ja treeniohjelmat. 

983587_10200499037696480_2136184387_nEve lupautui myös tänne mun blogiin vierasbloggaajaksi, joten saatte kuulla ihan suoraan asiakkaalta miten valmennus etenee :)! How great is that?!

Evellä on sellainen matka edessä, että oksat pois! Mimmi on ihan innoissaan aloittamassa valmennusta and so am I ! Tällä viikolla pitäisi vielä yhteistyösali löytää, jossa voisin treenata Eveä ja tulevia muita asiakkaitani, joten jos joku hyvä sali on tiedossa niin kertokaa toki :)!

Salitreenejen lisäksi Even ja mun omassakin ohjelmassani on rappusjuoksua. Sairaan tehokasta treeniä 20-30min. Näitä tilaisuuksia varten oonkin ajatellut näin, että KAIKKI saa tulla mukaan ihan ilmaiseksi! Jos siis haluat kyytiä reisille ja beballe kunnon motivaatioporukalla, jossa tuetaan jokaista ja ylläpidetään iloista fiilistä niin seuraa FB-sivuani www.faceboook.com/fitnessaku 
Ilmoitan viikon vaihteessa ensimmäiset mäkitreenit! Paikalla on nyt ainakin minä, Eve, Lasse ja toivottavasti meidän spurtti J:kin! Voin taata, ettei mäkijuoksu ja rasvapoltto ole koskaan ollut näin hauskaa :)! Treenin jälkeen mun kanssa voi sitten jäädä juttelemaan omasta projektista, ruoasta, treenistä tai ihan vaan vaihdella kuulumisia :) Näitä BURN FAT BURN eli BFB -tapahtumia tuun järkkäämään jatkossakin noin kerran kuukaudessa! 

Sitten otsikkoon:

Jotenkin nyt vasta kun bikinifitnesskupla on ”puhjennut” osaa analysoida tapahtumia eri kantilta ja siksi haluankin ottaa nämä asiat uudestaan esille. Varsinkin nyt kun kaikki ihailevat Virmajokea Bikini Olympiassa ja samalla kasvattelevat omia kisahaaveitaan. Kisaaminen ei välttämättä ole paras ratkaisu jos haluaa päästä huippukuntoon ja pitää sen. Musta ainakin tuntuu, että ylitiukka kisa-aikani tuhosi ainakin hetkeksi terveellisen elämäntyylin rytmin, rutiinin, jonka olin vuoden työllä saavuttanut. Nyt osaan arvostaa sitä rutiinia paljon enemmän kuin esim. kisapäivää. Otiskko kumpuaa kun muistelen kisa-aikaani. Kisa-ajaksi määrittelen sen pari kuukautta ennen kisoja, jolloin olo alkoi heittelehtimään. Tunsin itseni turhaksi ja tylsäksi koko sen ajan. Energiaa ei ollut tehdä yhtään mitään ylimääräistä ja se ”pakollinenkin” oli raskasta. Viimeisen kuukauden raahauduin salille väkisin. Ensin nyhvötin himassa aamuaerobisen jälkeen ja ”lepäsin” stressaamalla päivän treenejä. Tuntui siltä, että treenejä oli joka päivä ja niinhän niitä melkein olikin.  Yritin rentoutua ja siirsin treenejä aina iltaa kohti. Jos vaikka silloin olisi enemmän energiaa? No ei ollut, mutta raahauduin silti tuntia ennen sulkemisaikaa Elixialle ja rykäsin itsestäni viimeisetkin mehut irti.

Kun katsoo tota kuvaa, joka on otettu kolme viikkoa ennen kisoja niin damn! oon tikissä! Näinä aikoina olin niin loppu etten pystynyt mitään duunejakaan tekemään ja laitoinkin useimmiten omat työntekijät keikoille (yleensä menen itse joka paikkaan toiseksi edustajaksi). Mietin ihmeissäni, miten ihmeessä ihmiset, joilla on täyspäiväduuni pystyvät kisaamaan? Thumbs up! Vielä enemmän aploodeja niille, joilla on vielä lapsi! En pystynyt huolehtimaan yksin itsestäni eBk ( ennen bikinikisoja :D ) niin miten joku pystyy huolehtimaan vielä toisestakin ihmisestä + duunit??? Hullua. Toiset vaan on dieettilahjakkaampia kuin toiset. 

Viime kesähän oli ihan crazy Miami -kesä! Aurinko aurinkoa aurinkoa! Kuuma kuuma kuuma! Normaalisti oon ollu ihan fiiliksissä tällasista keleistä, mut jotenki siinä miinuskalorivuoren noustessa kuumuus vaan ahdisti enemmän.

Joku ehkä muistaa mun aiemmin kirjoittaneen, että otan väkisin aurinkoa koska haluun olla ruskettunut :D Viikkoa ennen kisoja oli ihan jäätävän hyvät kelit. Koska tiesin, että kohta alkaa vartalonkuorinnat ja purkkibrunaaminen kisoja varten, auringonotto felt like a waste of time and energy. Viimeisen viikon makasin himassa, siis ihan koko viikon. Ärsytti ettei jaksanut tehdä mitään. Vuosaaren Aurinkoranta on 10min kävelyn päässä, jäätävä bikinikunto päällä mut ei.. ei pysty. 

Nyt jälkeenpän oon ajatellu paljonkin tätä, että olin elämäni kunnossa (rantakunnossa!) enkä kertaakaan nähnyt rantaa :D

Alkukesästä kävin kyllä rannalla monestikin, mutten ainakaan omasta mielestäni silloin ollut vielä kovinkaan beach babe. Rasvojen tiputteluhan alkoi vasta lähempänä toukokuuta, eikä se kisadieetin alussa ole kovin huimaa tahtia tapahtuva prosessi. 

Koomista, mutta turhauttavaa :D Kisojen jälkeenhän useimmat lähtee raflaan herkuttelemaan, so did I. Aiemmin oon kirjoittaut siitä, että tunnen itseni nyt niin hyvin, että veikkaan olevani sitä sorttia, joka ei voi herkutella silloin tällöin, eli joko tai -tyyppiä. Näinhän se menikin, eli heti kun sain palan suklaakakkua niin putki oli päällä. Vasta viikko sitten sain sen putken lopetettua.

Vaikka vedin kuukauden päivät täysin överiä, niin en nyt mitenkään kokonaan levinnyt ole kumminkaan :D vaaaaikka siltä välillä tuntuukin. Paino on nyt 55kg. Ei sillä, että painolla on mulle mitään väliä. Onhan se tässä vuodessa jo opittu. Se, että peilikuva miellyttää riittää mulle :) Kisapaino oli 49/48 niin ihan terveellinenhän tää mun paino nytkin on. Vähän tuntuu silti siltä, että reidet, masu ja beba on lässähtäneet. Ei ihme. Kai tää on tätä kisojen jälkeistä reality checkiä. Nyt siihen vasta alkaa havahtumaan vaikka vuoden on kuullut joka tuutista, että”Kisakuntoa ei ole terveellistä ylläpitää”. Ei sillä, että olisin pystynyt sitä ylläpitämäänkään, mutta onhan se silti eräänlainen pettymys kun se luonnostaankin hiipuu pois. 

Untitled-3

Niin kuin sokeritekstissäni TÄÄLLÄ mainitsinkin niin taas se on itselleen myönnettävä. Olen sokeriholisti ja katkaisuhoito on ainoa tapa, jolla pysyn poissa sokeriherkkujen ääreltä. Mua on aina ärsyttäny sanoa, ettei ”herkkuja” saa syödä, koska TIEDÄN, että terveellinenkin ruoka voi olla herkullista.  JOPA yhtä herkullista kuin sokeroitukin herkku, ellei jopa herkullisempaa! ..enkä halua, että kukaan ajttelee mun tarkoittavan päin vastoin, että ainoa TRUE herkku on made of sugar. Eli: mulla on ongelma, myönsin sen taas (viimeeksi vuosi sitten) ja nyt hoidan sen! Sain Bullilta viimeiset ruoka ja treeniohjelmani ja niitä on nyt noudateltu. Enää en juokse pitkin Itä-Helsingin kauppoja yötä myöten jos parsakaali sattuu olemaan loppu lähikaupasta, enkä kauho sitä 15g ylikaadettua mehukeittoa pois mun puurolautaselta koska mulla ei ole kiire minnekään ja todellakin haluan, että terveellinen elämäntyyli jää mulle tavaksi. En hanki enää salikorttia toiselle salille siksi, että se on auki 24h, jotta voin mennä sinne mun 12h työvuoron jälkeen ja lähteä kotiin sieltä 00:20, jotta voin taas aamulla mennä töihin 09.00. Järki käteen ;) Fitnesskisaaminen ei ollu mulle niin tärkeä juttu, että haluaisin sen hallitsevan mun elämää joka saralla. 

Muistakaa, että ”rennommin” ottaminen on ok vain jos osaa olla tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseen eikä halua kaikkia tuloksia asap. Silloin kun haluaa kilpailla tai pudottaa painoa merkittävästi, ei ole varaa muunnella mitään ohjeita. Harmittaa aina kun kuulen, että joku haluaa kovasti tiputtaa kiloja ja sai kyllä ohjeet, mutta on vähän muokannut niitä tilanteen mukaan. Lasse on niin hyvä esimerkki siitä, ettei painonpudotukselle ole mitään tekosyitä. Lasse siis aloitti noin viikko sitten Fitfarmin Athletic Challengen, joka kestää parisen kuukautta, tavoitteenaan painon pudotus ja kunnon parantaminen. Eilen käväsin Lassen duunissa kyyläämässä vähän niiden UGG-kenkävalikoimia. Siellä on aina niin jännää, että lähtö vähän viiväästyi, minkä seurauksena Lassen ateriaväli uhkasi venyä. Ruokaa olisi ollut kotona, mutta koska nälkä oli matkaa suurempi pysähdyttiin lähi S-markettiin. Mies tuli takaisin autolle kourassaan punnitut hiilisilakat ja kurkku. Kukaa sanoo, ettei diettiruokaa saa matkanpäällä? Vastaus: melkein kaikki, joilla on liikkuva työ. He käyttävät sitä tekosyynä sille, etteivät millään voi hoikistua. Ainoa vaihtoehto reissussa on rekkamiehen burgeri lähimmältä pitstopilta.. not! 
A) Osta kylmälaukku. Siinä pysyy safkat kylmänä koko päivän. Hotellila saa ne sitten yöksi minibaariin ja kylmäkallet respan pakkaseen. B)  Jos missään hotelleissa ei koskaan ole minibaaria eikä pakastinta niin osta autoon liitettävä sähköinen kylmälodju. C) Kaupasta saa kyllä loihdittua vaikka mitä terveellistä, kun vain vähän tutkii D) on olemassa paljon ruokaa, kuten säilyketonnikala, jota ei tarvitse säilyttää kylmässä. Rekkaburgerille löytyy aina parempi vaihtoehto, trust me! 

mmnn
Ituja, lohkoperunoita, kalkkunaa, raejuustoa ja tomaatteja :)

kuva 2
SKYR on the road. Pakkasin toiseen 40g kaurapuuroa ja toiseen yhen kiiwin :) Kannet päälle ja matkaan!

kuva 1 (1) kuva 1 4

Näin vähän aikaa sitten ohjelman telkkarissa, jossa testattiin ihmedieettejä. Kaikki on varmaan kuullut ananasdieetistä? Näistä on varmasti miljoona eri versiota, mutta mä muistan sen ohjeen niin, että piti syödä 3 päivää pelkkää tuoretta ananasta. Tossa ohjelmassa oli vaahterasiirappidieetti, jonka aikana syötiin vaan sitä ja jotain limejä? Ilmeisesti toimi, mutta pudotettu paino tuli aina takaisin. Veikkaisin, että monelle karppaajalle on käynyt samoin, puhumattakaan kisadieettaajista ;D Mun ajatus tästä siis on, että jos oikeasti haluaa kuntoon, pysyvään kuntoon!, kannattaa pyytää osaavalta trainerilta apua ja suunnitella monipuolinen ruokaohjelma, jolla saa kestäviä tuloksia. Voisin puhua tästä aiheesta miljoona vuotta, joten ajattelin säästää jotain mun Muscle & Fitness Hersin toista artikkelia varten. Vois olla hyvä aihe tämä tuloksien ylläpitäminen ja ihmedieetit?

PT-koulutuksen ensimmäinen weekendi oli LOISTAVA! Just niin hyvä kun olin kuvitellutkin. Koulutuspäivät oli tosi intensiivisiä ja nyt ymmärrän miksi Fitfarmille pitää erikseen hakea koulutukseen. Ei tuolla selitellä mikä on russian twist jne. Ne kuuluu tietää valmiiksi, eli perustiedot ja taidot on oltava hallussa. Muuten olisi kyllä jääny aika lujaa jälkeen jo ensimmäisenä päivänä.

kuva 3
Toinen kurssiaamu :)! @ Scandic Station

kuva 2 (1)
Aamufiiliksillä :D Yleensä se menee toisinpäin, että mä oon ihan unessa ja Lasse pirteenä. Olin tässä herännyt 04 ja 06 lähtenyt aamuaerolle :)

Sitten vähän insightia Scandic Stationiin, jossa yövyimme ja joka on mun mielestä Tampereen paras hotelli puitteiltaan :) Palvelussa on sen sijaan parantamista Sokos Hotelleihin verrattuna. Henksu oli täällä aika wihasta…

kuva kuva 5 (1) kuva 4 (1) kuva 1 (3) kuva 2 (2)

Awesome gym, tämmönen ku ois oman kerrostalon kellarissa ;)
Awesome gym, tämmönen ku ois oman kerrostalon kellarissa ;)

Meidän kurssiporukka on muuten täynnä huipputyyppejä! Tosi kivaa tavata samanhenkisiä kavereita :)! Lauantaina Jutta piti luennon ja pakko sanoa taas, että saan aina HURJAN määrän inspiraatiota kaikkeen kun kuuntelen tätä naista. Jutta on osaava, yrittäjähenkinen ja todella lämmin persoona.

Ensimmäinen päivä oli puhtaasti anatomiaa. Aika uusi alue mulle. Kyllä mä tiedän missä pohkeet sijaitsee, mutta se kuinka monta lihasta ihmisestä löytyy ja miten treeni kohdistuu niihin eri liikkeissä on tosi kiinnostavaa. Toisena päivänä oli alkuun pari luentoa ja sitten suunnattiin salillie hiomaan puhdasta suoritustekniikkaa. Opin myös tosi paljon variaatioita perusliikkeistä ja superjänniä erikoistekniikoita! Kun salilta lähdin kotiakohti oli todellakin sellainen olo, että olen saanut näistä päivistä valtavasti tietoa ja taitoa! Pro en ole vielä ;D ja siitä tulikin mieleen miten kivasti tuli negatiivisia kommentteja mun edelliseen PT-tekstiin:

Joku, jolla on huono englanti:
”Et oo vielä valmistunut edes PT:Ksi mutta olet hinnoitellut ohjauksesi 1000e arvoiseksi. Make sens”

Joku TOSI-PRO:
”Halusin vaan kommentoida, että tuossa vaiheessa kun sulla ei ole minkään valtakunnan koulutusta niin mielestäsi ohjauksesi on tonnin arvoinen :D ? Are you kidding me? Olen itse tehnyt näitä hommia lähes 7 vuotta ja koulun käyminen ei todellakaan tee kenestäkään vielä ammattilaista. Jään mielenkiinnolla odottamaan minkälaisen hintalapun meinaat laittaa palveluksillesi!”

+ jotain muuta skeidaa… Kaikkihan alkoi kun kerroin etsiväni harjoitusvalmennukseen asiakasta. Valmennukseen kuuluu alkutapaaminen, 2 ohjattua treeniä per viikko + ruoka- & treeniohjelmat and it’s all Free! Tässä kaikessa mun tukena on koko Fitfarmin kouluttajatiimi ja yhdessä heidän kanssa suunnitellaan ohjelmat ym. Laskin, että 50€/ohjaus/ohjelma on aika keskihinta, joten laskeskelin, että valmennuksen arvo olisi n. 1000€. Tästä muodostu näitä mielipiteitä ja niistä vähän ärsyyntyneenä mutta enemmän huvittuneena hetken Lassen läpänheiton seurauksena kirjoitin parodian. Ilmeisesti tällainen hakemustekstini olisi pitänyt olla:

Tervetuloa epäammattimaiseen PT-valmennukseen. Arvo 0 euroa koska en ole vielä valmistunut. Laatimastani ruokavaliosta en niin tiedä laihdutko vai lihotko mutta katsotaan mihin päin va’an mittari keikahtaa. Saliliikkeitä lähdemme tekemään mutu-tuntumalla. Jos liiikkestä aiheutuu pitkäaikaisa selkävammoja tiedämme että liike ei mene oikein ja vaihdamme sen. PT-kurssiviikonloppuina lintsaamme useimmat tunnit, lähinnä kiinnostaa vaan se PT-titteli ja siitähän mä oon maksanut ni kai mä sen saan. Koska kävin pyörähtämässä bikini fitness kisalavalla tiedän, että jokaisen asiakkaani kuuluu harjoitella t-kävelyä, oli mies tai nainen. Kaikkihan tietää, että 80% muutoksesta tapahtuu t-kävelyn kautta. Hyvä t-kävely on kaiken pohjana. Sitten vasta tulee sali ja ihan viimeisenä ravinto. Syö vaan niin vähän kuin mahdollista niin laihtuu nopeiten. Hakemusia harjoitteluvalmennukseeni otetaan vastaan tänään. Olethan kumminkin kokenut kehonrakentaja, sillä en halua liikaa hastetta kun en mitään osaakaan.

…jep :D
Hyvää loppuviikkoa :D !

/A

Aku

14 vastausta artikkeliin “Rantakunto ilman rantaa”

  1. Aivan loistava teksti, hahah toi loppu huipennus paras ;D Täällä on ainakin yksi osallistuja lisää rappusjuoksuun, odotan ekoja mäkitreenejä!!

    Kyselit yhteistyö sali suosituksia, käy chekkaa hot gym töölöntulilla, hinta laatu suhde kohdallaan ja avainkortilla 24/7 auki! =)

    • Hahaa kiitos :D ja jeeeee kivaa kuulla Niina! Fellow bloggaajat on aina tervetulleita :)! Kiitti vinkistä! Pitääpä kysellä sieltäkin :)!!

  2. Hahhah oot ihan loistava!! Mahtavan positiivinen asenne :) Missä ajattelit porrastreenit pitää? :)

    • Ihana, kiitos! :D Porrastreenejä kelasin alotella Hertsikan mäkihyppytornilla, mut mahdollisesti sitte tehdä touringia eri paikkakunnilla/kaupunginosissa? Jos on joku hyvä mesta niin saa ehdottaa :)!!

  3. Hahah ihana Aurora, piristi jo huomata että sulta on tullut uutta tekstiä ja sitten toi loppu:D ihailen sun asennetta ihan mielettömästi! Jo tämä, että keksit keinot tilanteeseen kuin tilanteeseen (esim. noi Skyr-purkkieväät) etkä keksi tekosyitä tms. Just semmonen asenne kaikkeen että pärjäät varmasti alalla!
    Tosta kisajutusta vielä sen verran, että itseäni ei kiinnosta kisata mutta silti seurailen kisailevien elämää ihan mielettömän kiinnostuneena ja sulta tuli ne avartavimmat ja rehellisimmät jutut. Jo se, että sanot nyt ettei se todellakaan ollutkaan kaiken sen arvoista kertoo sun rehellisyydestä. Ei aina ole todellakaan 100% energiaa lähtee salille tai juoksemaan, vaikka kuinka monet tuntuu niin väittävänkin että aina on niin ihanaa ja mahtavaa ja voi ääh.. Mitäköhän ihmenappeja ne sit vetää:D

    Mut joo, hyvää jatkoa tohon koulutukseen!

    • Joo en tiedä mitä siellä vedellään :D Sitte taas toisten kehot vaan sopii paremmin tohon riutumiseen.. ärsytti ihan liikaa kun 1kk ennen kisoja fitnesspäivillä poseharkoissa joku pomppi siinä vieressä ”Eiks oo ihanaa ku on nii paljon energiaa!!! Vitsi mä oon pirtee!” :D Teki mieli työntää se kaivoon tai vaihtoehtosesti itse hypätä sinne :D Olin niin dieettikoomasa, etten todellakaan muista kuka tämä henkilö oli eikä todellakaan ole mitään henk.koht. häntä tai muita iloisia ihmisiä vastaan vaan sillon se nyt vaan tuntu siltä, että kaikki tollanen syö omat energiat ihan vaan kun sitä kattoo :D Kiitos Sara han kauheasti sun pitkästä kommentista ja ihanista kehuista <3 Hyvää syksyä sinne :) !

  4. Hahah :D ihan mahtava toi lopun parodia! Sulla on tosi hyvä asenne, kirjotat hyvin ja sun tekstejä on aina mukava lukea!

    • Kiitos Minna! Kivaa kuulla, että tykkäät :)! Kiva kun piristit mun päivää kommentillasi:)!

  5. Hahah! Olipas mainio loppukevennys! Löysin blogisi vasta tänä päivänä ja on ollut tosi kiva huomata, kuinka positiivisella asenteella vedät! Negatiivisia ihmisiä valitettavasti tuppaa tiellemme joka hetki ja kehittämättömän kritiikin vastaanottaminen saa ainakin itselläni veren kiehumaan, kunnes muutaman sekuntin jälkeen rauhoitun ja pohdin asiaa enemmän. Yleensähän tuollaisen palautteen antajan oma olotila ei ole parhain mahdollinen ja toisaalta jotkut vaan tuntuvat saavan lisää boostia omaan hyvinvointiinsa dissatessaan muita. Onneksi tuollaisia ihmisiä voi ja pystyy välttämään omalla vapaa-ajalla. Asiakaspalvelutyössä se onkin melkein mahdotonta, vaikka omaan asennoitumiseen voi kylläkin kiinnittää huomiota. Saapahan kasvatettua pitkäpinnaisuutta ja ammattitaitoa! ;) Jatka samaan malliin, ole sinä, niin hyvä tulee! :D

    • Kiitos Ranja :)! On kyllä tosi surullista miten joku saa kicksejä jostain negatiivisesta kommentoinnista.. Ei niitä voi sääliäkään, sillä ainakin mulle on opetettu, että sääli on sairaus ja pelko veren heikkoutta ;D Hyvää joulunodotusta sulle ja kiva kun tykkäät :)!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta